Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg mener at hvis man har et personlighetstestverktøy som brukes i så stor grad i profesjonelle sammenhenger, og når det tillegges vekt, så liker jeg at det er folk som er utdannet i nettopp slike ting som har laget det. Hvis man bruker det som en lek, så er det selvsagt ikke viktig.
Ja, jo, kanskje. Jeg må innrømme jeg kjenner at den problemstillingen havner inn i "not my problem-field" siden jeg ikke ansetter noen. Jeg synes jo tvert imot at det har vært en kjempefordel å få en test jeg kjenner når jeg er på intervju og har utnyttet det så godt jeg kan.
Psykologi er heller ingen eksakt vitenskap. Se bare på de problemene de har juridisk sett med å klassifisere hvem som skal sone i vanlig fengsel og i mentale anstalter. For ikke å snakke om sikring ut over straffen eller gjentagelsesfaren. Eller det å klassifisere folk som psykopater (diagnosen psykopat er vel ikke i bruk lengre i norge). Eller hva med pedofile? Er de syke eller født slik.