Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 17:34   #1
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Vi har stort sett gode erfaringer med dataspill, fra ungene har vært i to-årsalderen og oppover. Det vi ser er at de sjelden gidde å spille alene, det er mye mer moro å være to-tre stykker sammen som samarbeider (sosial kompetanse). Det gjelder også håndholdte konsoller som DS, PSP etc. I barnehagen får de eldste lov til å ha med DS hver fredag, og så får de spille i en time. Da sitter det gjerne 5-6 stykker rundt en maskin. Det er et enormt tilbud av pedagogiske og morsomme læringsspill også, på alle plattformer. Læring gjennom lek er effektivt, og digital kompetanse i seg selv er vel et must i dagens skolesituasjon.

Men vi setter grenser for hvilke spill som er lov og hvor mye tid som får brukes, og det har ikke vært noe problem til nå (11, 8 og 2).

Sist redigert av Mauser : 26-10-10 kl 17:43.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 17:38   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er viktig. Det er endel av det å vokse opp nå (og da jeg var liten også). FDette er kjempepopulært og for barn er det viktig å være deltager i det som de andre jevnaldrende er opptatt av.

I tillegg lærer de seg konsentrasjon, koordinasjon, kjapphet osv.

Men vi regulerer både type spill og menge tid brukt på dette.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 17:42   #3
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Personlig syns jeg det er bedre med dataspill enn passiv tv-titting. De fleste spillene datteren min på 6 spiller har dessuten et pedagogisk tilsnitt, så jeg ser ikke noe problem der.

Det jeg lurer mere på er hvor gammel er hun når hun knuser meg i Battlefield

Gammel 26-10-10, 20:20   #4
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vi har stort sett gode erfaringer med dataspill, fra ungene har vært i to-årsalderen og oppover. Det vi ser er at de sjelden gidde å spille alene, det er mye mer moro å være to-tre stykker sammen som samarbeider (sosial kompetanse). Det gjelder også håndholdte konsoller som DS, PSP etc. I barnehagen får de eldste lov til å ha med DS hver fredag, og så får de spille i en time. Da sitter det gjerne 5-6 stykker rundt en maskin. Det er et enormt tilbud av pedagogiske og morsomme læringsspill også, på alle plattformer. Læring gjennom lek er effektivt, og digital kompetanse i seg selv er vel et must i dagens skolesituasjon.

Men vi setter grenser for hvilke spill som er lov og hvor mye tid som får brukes, og det har ikke vært noe problem til nå (11, 8 og 2).

Jepp, det Mauser sa.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.