Sv: 8 timers makstid i barnehagen
Kan de virkelig vedta noe sånt? En ting er at det lukter innsparingstiltak med dårlig unnskyldning av det, en annen er at det signaliserer ganske sterkt at barn ikke skal ha enslige foreldre og heller ikke to foreldre som jobber fullt utenfor hjemmet. Jeg vet ikke hvordan kulturen er i Kristiansand, det er tross alt en litt større by, men der jeg bodde i samme fylke et par år ble det sett på som ganske spesielt for kvinner å jobbe fullt med barn i barnehagealder. En slags blanding av egoistisk (fordi man lot det stakkars barnet være så lenge i barnehage) og synd på mor som måtte være så lenge borte fra barnet.
8 timer er jo helt fantastisk egentlig, all den tid de fleste vel jobber ca 8 timer? Jeg tror nok de fleste tilstreber å hente barna sine så tidlig som mulig, men selv jeg som har barnehagen rett utenfor kontordøra har barnet i barnehagen 8 timer og 15 minutter. Og jeg vet ikke hva som hadde vært alternativet. Da måtte vi ha kjørt til jobb i hvertfall slik at mannen kunne levert, og det ville blitt lengre dager på han og mindre tid sammen på ettermiddagen. Noe sier meg at totalpakka for familien vår ikke hadde blitt noe bedre. Å ha kortere dager for min del er ingen opsjon, da måtte jeg ha byttet jobb.