|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er ditt syn på klimakrisen i dag? | |||
| Det er vel bare fint om det blir litt varmere? |
|
1 | 2,56% |
| Global oppvarming er et faktum, og vi må gjøre noe. |
|
34 | 87,18% |
| Klimaendringene er naturlige. |
|
4 | 10,26% |
| Det kan være noe i det, men jeg forholder meg ikke til det. |
|
0 | 0% |
| Klimaendringene er menneskeskapte, men det er lite vi kan gjøre. |
|
2 | 5,13% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 39. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Har du endret syn på klimakrisen?
Godt at noen er optimistiske. Jeg greier ikke helt å se det så "enkelt". Vi har jo havnet der vi er som følge av en lang samfunnsutvikling, med industrialisering og markedsøkonomi. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jeg er ikke sikker på om det finnes jeg heller. Men en stor forskjell er at krigen og hungersnøden ikke påvirker oss i vesten i like stor grad som klimaendringene gjør. Det er lettere å overse sultende barn eller krigsofre når de ikke sitter på trappa vår. Derfor tror jeg det kan være større vilje til å gjøre noe med klimaet, vesten har begynt å innse at det kommer til å ramme oss også.
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Jo det er sant. Men hvor stor er viljen til å gjøre SKIKKELIGE tiltak, når årsaken til tiltakene er at vi er redd for en flyktningestrøm fra Afrika? Vi KAN jo løse det med å gjerde inn landet vårt og sette opp bevæpnede vaktposter også... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Nå er det vel aspekter ved dette som gjør at jeg iallefall bekymrer meg for helt andre ting enn afrikanske flyktninger. Det er jo for eksempel en overhengende fare for at golfstrømmen forsvinner, og at temperaturen her i nord synker betraktelig. At været er villere, våtere og langt mer ustabilt ser vi jo allerede. Kanskje står vi der selv som klimaflyktninger før vi vet ordet av det.
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Ja, jeg er enig i det. Men jeg tror at mye av den generelle bekymringen rundt dette er hva det vil medføre av flyktningestrømmer. Alle prognosene tyder på at vi her i Norge f.eks. er av dem som slipper lettest unna. Klimaet i sør-Norge antas jo å bli nærmest som middelhavsklimaet i dag. Så hva skal få oss til å engasjere oss? Jo, hvis det har negativ effekt på oss direkte. Og strømmen av flyktninger fra fattige deler av verden har vært trukket fram som et framtidig "problem" for oss. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng. Samtidig som det kan bli kaldere her, vil havet stige flere meter. Og samtlige av våre større byer pluss veldig mange nærings- og boligområder vil bli berørt. Den nye operaen er jo temmelig ustrategisk plassert sånn sett. For å si det mildt...
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje det er grunnen til at Frp nekter for å gjøre noe med klimaendringene?
|
|
|
#8 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Har du endret syn på klimakrisen?Jeg har ikke endret syn, syns ekspertuttalelsene har vært nokså entydige over lengre tid. Men jeg har noen forstokkede kolleger, som 'syns' klimaforskerne tar feil. Hvordan kan man 'synse' sånt? :rivemegihåret:
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|