Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-10, 15:38   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Jeg synes det -ea- skrev angående lærere var noe av det smartere jeg har lest på FP i historien, faktisk. Det illustrerte ekstremt godt FRP-logikken og generaliseringene vi ser en del av her i tråden, blant annet; "Vi har et holdningsproblem hos trygdede og uføre". Bytt det ut med "innvandrere", så er vi hos FRP. Det overrasker meg at du tar det -ea- skriver fornærmende og bokstavelig rine.

Det er en del som skrives i denne tråden som både overrasker og provoserer meg. Jeg oppfatter det som smålighet, men så skal det sies at jeg ser saken fra et sosialistsynspunkt. Mye av det jeg reagerer på går på det som har blitt understreket tidligere av flere. At de trygdede og uføre henges ut som problemet. Det har kommet en del konkrete eksempler både her og i tidligere tråder som tilsier at det ikke er særlig økning i antall uføre/trygdede i praksis, hvorfor presenteres da dette som et plutselig problem som har oppstått? Slik jeg har forstått det, er det eldrebølgen som skaper problemer med å opprettholde den velferden vi har hatt hittil. Ikke at antall uføre og trygdede har skutt i været, og arbeidskapasiteten totalt har gått ned. Når det gjelder dette med holdninger om at andre skal fikse egne problemer og at ting skal gå glatt, så er dette holdninger som er skapt makronivå og som berører oss alle, ikke noe som isolert dukker opp hos folk som blir syke eller uføre. Bare se på overskriftene i avisene; De største krisene er dårlig vei, høye bensinpriser eller mange minusgrader. At man definerer det å ta i bruk de rettighetene man faktisk har som utnyttelse og misbruk, det er virkelig drøyt altså. Å benytte seg av sine lovmessige rettigheter er ikke å misbruke systemet. Punktum. Så får man heller gråte sine modige tårer over at systemet er slik det er, og at noen får en utdanning man selv ikke ville fått eller ønsket å benytte seg av.

Det gnues og klages til stadighet om alle de som misbruker systemet med en gang NAV og trygdesystemet blir et tema. Jeg savner at de som kjører denne visa på repeat kommer med konkrete eksempler på hvordan det at noen få er kriminelle og svindler NAV skal løses i praksis? Gjerne på en måte som ikke rammer de sykeste og dårligst stilte. Skal vi kjøre en politietterforsker per tredje NAV-ansatt? Vi bør kanskje gjøre det samme i butikkene, man har mange kriminelle der også. En fra politiet ved hver butikkhylle. Det å leve i et velferdssamfunn har sin pris, kriminelle utnytter systemet. Problemet er at folk ser sitt snitt til å peke ut de som utnytter systemet selv, ofte uten at man nødvendigvis har detaljkunnskap om de man peker ut. Enten får man sende en melding til politiet ved mistanke om kriminalitet, eller så får man slutte og klage. Vi har alle et ansvar, ikke kun politiet og NAV.

Det å støtte kutt i uførepensjon er å støtte det å tråkke på de minst bemidlede vi har her i landet. De fleste på uførepensjon lever et liv i nøysomhet. Kutter vi der, så økes sosialhjelpsbudsjettet. Mange av de som lever på uførepensjon har såpass lite at de faktisk jevnt må suppleres med sosialhjelp. Jeg er stolt av å leve i et land hvor man som borger alltid er sikret et eksistensminimum. Uansett. Jeg er stolt av å leve i et land hvor man er sikret en grunnutdannelse, selv om utdannelsen gjennomføres senere enn planlagt. Det er en skam dersom AP gjennomfører kutt som rammer de som er svakest stilt økonomisk her til lands, en gruppe som ikke har fått tatt del i lønns- og velstandsutviklingen opp igjennom årene.

Når det gjelder dette med å dytte folk i rumpa, så har jeg erfart at det gjøres best med å møte folk med åpne ører og respekt. Det er lettere å la seg påvirke av et dytt i rumpa, hvis den som gjør det har mottagerens tillit. Iallefall hvis man vil oppnå noe. Slik NAV fungerer i dag, så er det iallefall ikke puter under armene og lyttende kozemozeholdninger som rår. Hadde man hatt mer kompetanse på relasjoner, samtaleteknikker, medmenneskelighet, kartlegging og endringsarbeid i den etaten, så tror jeg også man ville oppnådd mer enn det man gjør i dag. Jeg snakker om kroner og øre, og skattepengene våre, ikke bare om at brukerne skal føle seg godt behandlet. Det er nok et stykke dit, for kompetansemessig lekker NAV som en sil for tiden.

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.