Sv: Heia mamma? (NRK nett-tv)
Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.
Jeg er enig i budskapet til Nylander, iallfall det jeg har fått med meg av det, men jeg reagerte på måten hun snakket til Lindmo og Vaagland.
Jeg har forresten ikke lest noe av Nylander og heller ikke fulgt særlig med når det kommer til denne type litteratur.
Jeg syns også at måten hun svarte på var helt på sin plass. Og jeg er normalt en person som ikke har veldig sansen for ”hersketeknikk”. Jeg oppfattet henne mer som oppgitt enn som nedlatende.
Jeg er enig i at man ikke skal ha dårlig samvittighet for alt. Men den dårlige samvittigheten har også en funksjon – den forteller oss når noe vi gjør eller har lyst til å gjøre ikke nødvendigvis er det som er lurt å gjøre. Og da må man enten ha litt dårlig samvittighet for at man gjør noe man ikke bør gjøre, eller velge bort det som gir den dårlige samvittigheten.
Nå er jo ikke dette noe som alltid gjelder. Har man prøvd, så skal man ikke ha dårlig samvittighet for at man ikke får det til. Og man trenger heller ikke ha dårlig samvittighet for at man også trenger å dekke egne behov. Men samtidig så lever vi i et samfunn som i veldig stor grad er opptatt av å dekke egne behov. Og nettopp derfor burde vi være flinke til å følge magefølelsen og fornuften uten at det tar overhånd. Det er en vanskelig balansegang, som jeg mener de to damene ikke er gode talspersoner for.
|