Sv: Alkohol på julaften?
jeg har dårlige minnner fra min egen barndom med berusede (de påstår selv de bare var "i godt humør") voksne på jul og nyttårsaften. Det var IKKE kjekt, så jeg drikker aldri selv på julaften eller nyttårsaften.. Det er barnas dager. Kunne helt fint klart å være helt "vanlig" og bare ta litt til maten, men selv husker jeg både lukten på mamma og øynene ble annerledes, selv etter kun en øl og en akevitt til middagen.[/quote]
Å så enig så enig. Jeg synes egentlig det er litt interessant hvordan dere som aldri drikker når dere er hjemme med barna eller hvor barna har lagt seg, synes det er helt greit å drikke på julaften. Det at man selv ikke merker at man blir anderledes betyr ikke at barna ikke legger merke til det! Feks ser jeg det den dato i dag hvordan min mor forandrer seg bare ved ett-to glass vin til maten, og derfor ønsker jeg rett og slett ikke at barna mine skall oppleve det. Julaften for meg er barnas dag og da synes jeg ikke noe om alkohol. Forøvrig var jeg fullstendig enig med katta men fikk ikke prikket henne Og jeg tror egentlig det med "hvit jul" plakatene også kan være ment til den helt alminnelige mor-far som ellers aldri drikker men tar seg litt akevitt og så litt øl og kansje en conjakk og da kan man faktisk merke det. Hadde jeg drukket en akevitt to øl og conjakk hadde jeg i hvertfall merket det! Så jeg kan drikke ganske mange dager i året, og hver kveld barna har lagt seg, men for meg er julaften, nyttårsaften og barnas bursdag unntatt fra alkoholens dager og det serveres aldri alkohol på noen av disse dagene. Min mor synes jeg er fryktelig kjip men sånn er det bare. 
|