Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Kristendom og nisser i kulturhistorisk perspektiv kan jeg fint lite om. Men jeg vet at min sønn tok ordet "Gud" i sin munn første gang da han var nesten seks år gammel. (Det vil si for et par uker siden.) I barnehagen synger de kun sanger som ikke innlemmer Gud. De besøker heller ikke kirken, noe vi heller ikke gjør her i heimen. Så kunnskapene på den fronten er foreløpig skral. Nå har det vært veldig vanskelig å tallfeste hvor mange kristne vi har her i landet, men tall har vel antydet at ca. 30-40% anser seg som religiøse som tror på "noe" - hvorav et fåtall av disse igjen definerer seg som personlig kristne, og tror at Jesus er Guds sønn. Jeg blir ikke veldig overrasket om barna i Norge statistisk sett har større kunnskap om, og et nærere forhold til nissen, sammenlignet med Gud. Jeg tipper at de fleste barn i dag forbinder jul med: pepperkaker, gaver, julekalender, adventserien på NRK, juletrær og nissen. Dette hadde det i grunn vært interessant å få tallfestet. At det viktige julebudskapet "kuppes" av ikke-kristne som meg, som bare tar med meg de overfladiske tradisjonene, vil jeg anta må være litt frustrerende for de som er opptatt av julens opprinnelige budskap. Det har jeg i grunn ingen vanskeligheter med å forstå heller.