Sv: Helter eller kjeltringer?
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Skeptisk. Jeg klarer ikke helt å sette fingen på det, men jeg er skeptisk. Jeg forstår ikke konseptet. Dvs jeg forstår konseptet, men synes bare ikke Wikileaks passer inn i det. Det er hauset sånn opp i forkant - store ord om mengder med dokumenter med sprengstoff som kan endre verden og sette verdensfreden i fare. Og så er det som kommer ut kun bygdesladder. Masse sladder om hva USA synes om andre land og hva andre land synes om hverandre. Og man sitter igjen med en følelse av "var det alt? Finnes det ikke mer graverende ting om USA enn det der?" Jeg mener informasjonen om at USA betalte norske eks politimenn for å overvåke folk i Norge var mer graverende (dog kanskje ikke overraskende). Og det var ikke Wikileaks så vidt jeg vet?
Så jeg sitter her og lurer på hva man vil oppnå, og hvorfor det blåses opp slik det gjøres. Side opp og ned i avisene, men det fenger jo egentlig ikke - bare se her på FP: dette er den andre tråden om dette, og der er ikke akkurat så folk kaster seg over temaet. 
Og så kan man faktisk diskutere om det som er lekker virkelig skader USA, eller om det bare underbygger det USA har sagt hele tiden. Og ikke minst gir det insentivet til nettsensur og kontroll. Og voldtektsanklagene og at man setter himmel og bord i bevegelse for å arrestere mannen. Man får håpe det er en ny trend at man søker rettferdighet over landegrensene på denne måten. 
Jeg får det bare ikke grep på dette. Jeg forstår ikke hva man vil oppnå.
Nei,
Du synes ikke informasjonen om at amerikanske soldater skyter journalister i Irak var spesielt graverende?
|