Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-10, 22:20   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hvilken av bitene skal være avgjørende for om man har "rett til" barnet eller ikke, da? I følge norsk lov er det livmor for kvinner, ekteskapsstatus eller sæd for menn. Et heterofilt par blir foreldre i navnet og gavnet om de bruker donorsæd og donoregg, men selv stiller med livmoren. Er tilknytningen sterk nok om den påbegynnes ved unnfangelse, men ikke om den påbegynnes ved fødsel? Eller bør det være krav om at biologien skal telle? Må man i så fall kutte ut all donasjon av egg, sæd og embryoer?

Jeg har aldri sagt at det var enkelt. Faktisk synes jeg det er ganske komplisert. Særlig mht lesbiske/homofile.

Men altså, det er mulig å få barn som ikke er ens egne biologisk sett - via adopsjon. Så om to lesbiske eller to homofile får barn sammen, der bare den ene er biologisk inne i bildet, ja da bør det kunne løses ganske greit med adopsjon. Men selvfølgelig - man kan jo få en situasjon der det er den føder som ikke er biologisk mor, fordi det var egget til den andre. Og sikkert en hel haug med kompliserte varianter.

Poenget mitt er bare at barn ikke skal være en salgsvare. Uavhengig av om det er hetrofile eller homofile som ønsker seg barn. Hvordan det skal sikres er det heldigvis ikke opp til meg å bestemme, men at det bør sikres, det er jeg veldig enig med meg selv om at bør.

Jeg er ikke vagt religiøs en gang, så mitt syn på at vi ikke bare skal skape barn for å tilfredsstille voksnes behov for barn er ikke bunnet i religion, altså. Det er heller ikke bundet i biologisk "tilknytning" til barnet. Jeg har null tro på at man blir gladere i et barn man deler gener med, eller at gener har noe å si for evne til å være foreldre.

Jeg har aldri hatt så vondt i magen som da det ble stilt spørsmål til om alt hadde gått riktig for seg på de barnehjemmene som er en del av systemet som min datter er adoptert fra. Muligeten for at biologisk mor hadde følt seg presset til å gi opp barnet sitt, og at det kunne ha vært penger med i bildet (ikke fra oss, må jeg understreke!) var tung å bære. Jeg er nok preget av det i mitt syn på kjøp og salg av barn.

I det store og det hele går det vel kun på det faktum at jeg a) ikke synes at penger bør være en del av det å lage barn og b) at jeg er fryktelig skeptisk til at rike mennesker skal bruke fattige mennesker for å få barn. Og så er jeg nok også preget av det å ha en datter som er veldig opptatt av hvem hun er og hva hun kommer fra, og tanken om at det er fint om man i størst mulig grad kan svare på det med rak rygg og uten at ungen trenger å føle at den er avlet fram på lik linje med en hund.

Æsj, det siste der ser helt annerledes ut på "papir" enn hva jeg mener å si. Jeg mener altså IKKE å si at prøverørsbarn avles fram som hunder altså. Legg godviljen til når det leses.

Gammel 14-12-10, 22:26   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg er ikke vagt religiøs en gang, så mitt syn på at vi ikke bare skal skape barn for å tilfredsstille voksnes behov for barn er ikke bunnet i religion, altså.

Jeg tror nesten alle planlagte barn er laget for å tilfredsstille voksnes behov for barn, jeg.

Er helt enig med deg i at man ikke skal utnytte andre for å få barn, altså, men jeg synes det er relativt vanskelig å fastslå akkurat hvilken bit som skal avgjøre hvorvidt man kan anses som forelder eller ikke.

Gammel 14-12-10, 22:33   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tror nesten alle planlagte barn er laget for å tilfredsstille voksnes behov for barn, jeg.

Er helt enig med deg i at man ikke skal utnytte andre for å få barn, altså, men jeg synes det er relativt vanskelig å fastslå akkurat hvilken bit som skal avgjøre hvorvidt man kan anses som forelder eller ikke.

Joda, de er jo forsåvidt det da. Men jeg tror du forstod hva jeg mente likevel.

Jeg er også enig i at det er en smule komplisert dette med foreldreskap. Det eneste jeg er sikker på er at det bør være juridisk regulert, slik at man ikke bare kan ta til seg et hvilket som helst barn og erkære det som sitt - i de tilfellene hvor man ikke deler gener, that is.

Mht surrogati så vil man jo også ha problemstillingen om den som føder ombestemmer seg. En ting er jo om barnet hun føder er biologisk dem hun skulle gi barnet til sitt. Men hva om det ikke er det. Hvem har da rett på barnet?

Emneord
dilemma, india, surrogat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.