Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-06, 22:59   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Jeg syns det er feil å velge kirke ut fra tradisjon og ikke minst nedlatende ovenfor dem som bruker kirken aktivt pga tro. Man bør bruke kirken til det den er ment til; å inngå ekteskap foran gud, å døpe barna inn i guds rike eller hva det er nå man gjør.

Men jeg antar kirken ville slitt enda mer økonomisk om folk hadde kuttet å bruke den i tradisjonelle sammenhenger.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 00:59   #2
Ferskna
Fullverdig medlem

Ferskna sin avatar

Hvor: på landet, nær byen..
Ferskna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er feil å velge kirke ut fra tradisjon og ikke minst nedlatende ovenfor dem som bruker kirken aktivt pga tro. Man bør bruke kirken til det den er ment til; å inngå ekteskap foran gud, å døpe barna inn i guds rike eller hva det er nå man gjør.

Helt enig.
Derfor bruker vi ikke kirken.

Gammel 01-10-06, 01:07   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men jeg antar kirken ville slitt enda mer økonomisk om folk hadde kuttet å bruke den i tradisjonelle sammenhenger.

Kirken er vel ment til mye mer enn å inngå ekteskap og det å døpe barn.. det er vil ikke hovedsaklig derfor den her her. Akkurat de tingene er jo kun "ritualer" ?

Om kirka fortsetter å være like "gammeldags" som den er i dag, og etter mitt syn lite inkluderende - vil jo problemet med kirken/stat løse seg selv.. Fortsetter det sånn tror jeg den i fremtiden mer eller mindre vil oppløses, for jeg tviler på at de neste generasjonene vil godta like mye forskjellsbehandling av folk, som generasjoner før oss har gjort.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:53   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har hørt om enkelte som melder seg ut av kirken og inn i HEF for å få utendørsvigsler for deretter å melde seg ut igjen. Det er også en form for bekvemmelighetsmedlemskap, men jeg synes ikke HEF da skal legge seg opp i hvilket grunnlag mennesker har for medlemskapet sitt.

Jeg personlig syns det er like dumt som å gifte seg i kirken uten å være kristen.
Allikevel er det en viss forskjell på hva man lover til andre (Gud) ved en dåp i kirken eller en vigsel, enn det man lover seg selv, familien og samfunnet ved ritualer i regi av HEF. Ritualene til HEF er helt uten religiøst innslag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:19   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært mer fair å betale full pris for en HEF vigsel og velge å ikke melde seg inn.. synes jeg da.

For å bli viglset av HEF må en av partene være medlem, i motsetning til de andre seremoniene, hvor det bare er billigere om en av foreldrene er medlemmer.

Jeg er ikke så veldig bevandret i kirkelige vielser, men lover man ikke noe i Guds navn altså? Eller blir erklært rette ektefolk i Guds navn? Eller noe i den duren? Da lærte jeg noe nytt.

Gammel 01-10-06, 11:36   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

"For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre" er formuleringen som blir brukt.

Ah. Da skjønner jeg.

Gammel 01-10-06, 10:57   #7
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken min mann eller jeg er religiøse, så det er derfor naturlig for oss å ha ikkereligiøse sermonier. Vi hadde navnefest for gutta og giftet oss borgelig.

Mange argumenterer for at det er fint å døpe barnet, for da kan barnet selv bestemme om det vil melde seg ut av kirken senere. Da steiler jeg.
Det er vel mye bedre at barnet selv melder seg inn i kirken ved konfirmasjon eller senere. Jeg vil støtte mine barn om de ønsker det.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.