Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp, et parti fullt av bad guys? Frp-topp siktet for voldtekt (nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 10:25   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp, et parti fullt av bad guys? Frp-topp siktet for voldtekt (nrk)

Forrige regjering brukte 80/20 av samferdselbudsjettet på vei/jernbane. Denne regjeringen bruker 50/50. Det er et mål å redusere biltrafikken både ut fra et klima/Co2-hensyn, men også av et kapasitetshensyn.

Det er ikke plass til så mye vei, altså så mange filer ved siden av hveranre. det er ebdre å bygge doble jernbanespor og øke avgangsfrekvens på lokaltog og bane.

Hvis man tok vekk banen, måtte man i rushen ha 12 filer hver vei på ring 3.

Gammel 23-02-07, 10:26   #2
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Forrige regjering brukte 80/20 av samferdselbudsjettet på vei/jernbane. Denne regjeringen bruker 50/50. Det er et mål å redusere biltrafikken både ut fra et klima/Co2-hensyn, men også av et kapasitetshensyn.

Hvor har de brukt det? I byene?

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 16:39   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke plass til så mye vei, altså så mange filer ved siden av hveranre. det er ebdre å bygge doble jernbanespor og øke avgangsfrekvens på lokaltog og bane.

Det ER plass. Det er vel få land i verden som har så mye ubebodd og ubegbygd mark og tomt som Norge, og plass er det mer enn nok av, men spørsmålet er vel hva det skal gå på bekostning av, og det er annnen diskusjon. Man trenger ikke lenger enn til Nederland, Tyskland for å se hvor omfattende veinettet er, og hvor mye plass det er brukt til veier, og de har IKKE plass, men må, fordi det er 16 millioner som skal fraktes hit og dit i tillegg til stappfulle tog og busser.... Der er det nå fremmet forslag om å forby alene-kjøring i bil i rushtiden.

Vi må for all del ikke skylde på at vi ikke har plass nok i Norge med vårt fantastisk (og heldigvis) store areal, ubebygd og ubebodd natur og bare 4-5 millioner innbyggere. Men at vi trenger større veier, og flere filer eller flere bruer, tunneler og flyavganger osv. nei, det gjør vi ikke (ok, et par unntak på E18 nede i Vestfold er det nok!), men vi trenger å vedlikeholde/oppgradere de veiene vi har, for de er langt på vei bra nok i forhold til hvor mye vi betaler i veiavgift, avgifter på bilhold, bompenger osv.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim

Hvis man tok vekk banen, måtte man i rushen ha 12 filer hver vei på ring 3.

Neida.... så mange mennesker er det ikke som bruker veien på ring 3... men kanskje man måtte pålegge bilbrukere å kjøre sammen, f.eks. innføre forbud mot å kjøre alene i bilen mellom klokken 7 og 9. Det ville tvinge folk til å tenke kollektivtrafikk (både kollektiv bilkjøring, buss,tog, trikk). Dette gjennomføres i mange store byer i USA i trafikken i rushtiden, f.eks. Miami, og det fungerer utmerket.

Gammel 24-02-07, 10:04   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her sier du det Elin. På min påstand om at det ikke er plass til alle de filer vi ønsker oss, så sier du:

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det ER plass. Det er vel få land i verden som har så mye ubebodd og ubegbygd mark og tomt som Norge, og plass er det mer enn nok av, (...)

Tenkte du deg å flytte plass fra Finnmarksvidda og inn til Oslo og området rundt? det blir veldig vanskelig, tror jeg.

I forhold til min påstand om at det er for mange som bruker Ring 3 sier du:

Opprinnelig lagt inn av Elin

Neida.... så mange mennesker er det ikke som bruker veien på ring 3... men kanskje man måtte pålegge bilbrukere å kjøre sammen, f.eks. innføre forbud mot å kjøre alene i bilen mellom klokken 7 og 9. Det ville tvinge folk til å tenke kollektivtrafikk (både kollektiv bilkjøring, buss,tog, trikk). Dette gjennomføres i mange store byer i USA i trafikken i rushtiden, f.eks. Miami, og det fungerer utmerket.

Forbrud mot å kjøre alene er et konstruktivt innspill. Men å påstå at det ikke er for mange på ring 3, når farten er nede i 11 km/timen i den verste rushen er jo tøysete. (Da burde man heller ha syklet, det går fortere)

Hvis man kunne ha laget en bedre infrastruktur rundt barnehagene slik at man lettere kom seg til barnehage og videre på annen kollektivtrafikk (matebusser, kanskje?), at man var mer opptatt av å tildele bhg i nærmiljøet, at flere firmaer ble pålagt å opprette bedriftsbarnehage, at alle borettslag hadde en barnehage, osv.

Bilkjøringen i Oslo er et problem når det er nesten 150 dager i året som er over maksgrensen for "akseptabel" forurensning. Da er det jo ikke "greit".

Gammel 24-02-07, 15:28   #5
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Snakk om å forsøke å gjøre noen dummere enn de er da.... Flytte mark fra Finnmarksvidda du! Du vet veldig godt at jeg ikke mener det! Slik taktikk fungerer ikke på meg, Madam Mim. Du skriver ingenting om at du tenker på Ring 3 du tenker på da du skriver:

Først etterpå slenger du på i en bisetning at Ring 3 ville trenge 12 filer i hver retning dersom det ikke var bane. Norge består av mer enn Oslo, og nord for Sinsenkrysset er det mer enn nok plass å ta av.

Jeg forstår veldig godt at det ikke er plass til 24 filer på Ring 3. Jeg har selv kjørt bil i Oslo i 18 år, men Norge består som sagt av mer enn Oslo og omegn, og ring 3 er derfor et dårlig eksempel å komme med fordi det for det første er mer enn gode og mange nok veier inn og ut av Oslo, og i tillegg er folk i Oslo-regionen bortskjemt hva angår offentlig kommunikasjon i forhold til resten av landet (logisk nok i og med at det er Norges hovedstad, men dog). Derfor holder det ikke å skylde på plassmangel i forhold til det å forbedre veinettet generellt sett i Norge. Det er mer enn nok plass f.eks. i Gudbrandsdalen til å gjøre veiene brede nok til at to trailere kan møtes uten at det er fare for tap av menneskeliv. I Gudbrandsdalen trenger man ikke flerfils motorvei, bare så det er sagt, dersom noen skulle tro at jeg mener det.

Bruk gjerne miljøhensyn, ineffektiv bilbruk osv. som argumentasjon for mindre bilbruk ,og mindre av statsbudsjettet til veier, men ikke bruk plassmangel. Det er forøvrig helt riktig at det er mange biler på Ring 3. Det er mange som bruker E18 og E6 også, og RV4 står nærmest stille søndag kveld med ukependlere på vei til Oslo. Blant annet. Og at du tror man vil trenge 24 filer på Ring 3 dersom banen forsvant er jo bare et teit eksempel. Banen vil ikke forsvinne, ikke tog heller, og dersom det er jernbane eller t-bane-streik, så takler vi det og de dagene det evt. skulle gjelde.

Forbrud mot å kjøre alene er et konstruktivt innspill. Men å påstå at det ikke er for mange på ring 3, når farten er nede i 11 km/timen i den verste rushen er jo tøysete. (Da burde man heller ha syklet, det går fortere)

Ja, kanskje nettopp man burde fremtvinge andre transportmåter dersom det er til plage for folk som ferdes i bil at de må sitte i kø? Kø er tydeligvis ikke et stort nok problem til at folk velger andre transportmåter, og der kan mye gjøres f.eks. som jeg nevnte, bot for å kjøre alene på de største innfarts-veiene i rushtiden, bot for tomgangskjøring.

11 km/timen er forøvrig fort køkjøring i forhold til resten av Europa med langt større trafikktetthet enn Oslo. Der sutrer de mindre om de står i kø, enda de har større grunn til å sutre, og ja hvorfor irriterer seg over kø dersom man KAN ta toget? Det vil jeg si er å sløse med unødvendig frustrasjon over bagateller.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim

Bilkjøringen i Oslo er et problem når det er nesten 150 dager i året som er over maksgrensen for "akseptabel" forurensning. Da er det jo ikke "greit".

Nei, det er ikke greit. Dersom Oslo hadde vært flatt, ville det vært mindre, men det nytter dårlig å bruke det som argument, så det lar jeg være. Dermed blir det et problem for poltikerne våre å ta seg av. Det hjelper lite å bare skru opp bensinprisene, for folk har råd til dyr bensin i Norge, ellers hadde de ikke kjørt bil, og de som bruker bil i jobb har ofte bilhold betalt av jobben.

Gammel 24-02-07, 15:31   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig mener om veiutbygging versus kollektivtransport, Elin. Jeg synes argumentene dine peker i alle retninger.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 15:37   #7
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig mener om veiutbygging versus kollektivtransport, Elin. Jeg synes argumentene dine peker i alle retninger.

Ja, da har du store problemer.

Jeg mener at veinettet generellt sett i Norge holder for dårlig standard. Det er mange steder for smale veier, og veiene er slitte og dårlige og trafikkfarlige. Jeg mener at myndighetene må ta tak i problematikken forbundet med dårlige veier, slik at det ikke er fare for helse og liv ved å ferdes i bil. Jeg mener ikke med det at man skal bygge alle veier til motorveier med 4 filer i hver retning og veibelysning over alt, for det er det for lite biler og for lite folk til i Norge.

Trafikktettheten inn til de største norske byene kan på sikt bli et problem. Det bør man gjøre noe med. De tiltakene har jeg ramset opp i flere tidligere innlegg.

Spriker det veldig?

Gammel 24-02-07, 15:39   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser jo ut som du er for ganske kraftige tiltak for å minske trafikken i pressområder, er egentlig du og Mim så veldig uenige?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 13:48   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg mener at veinettet generellt sett i Norge holder for dårlig standard. Det er mange steder for smale veier, og veiene er slitte og dårlige og trafikkfarlige. Jeg mener at myndighetene må ta tak i problematikken forbundet med dårlige veier, slik at det ikke er fare for helse og liv ved å ferdes i bil. Jeg mener ikke med det at man skal bygge alle veier til motorveier med 4 filer i hver retning og veibelysning over alt, for det er det for lite biler og for lite folk til i Norge.

Yupp! Det var dette jeg mente med at en positiv ting med Frp er at de vil satse på vei, bare mye bedre formulert, enn det jeg klarte.
Norge er større enn bare Oslo.
I kommunen i gudbrandsdalen hvor den siste dødsulykken var; er det knapt noen som ikke har familie eller venner som har vært involvert i en ulykke på den veien. Da hjelper det ikke at regjeringen satser "historisk mye på vei".
Er litt enig i spissformuleringa til Stenstrøm; "hvor mange dødsulykker må vi ha før myndighetene tar til vettet?" Det må midtrabatt mange flere steder enn der er idag. Mye av trailertrafikken kan ikke gå over på tog, og da bør det ikke være forbundet med fare å møte en trailer på en dårlig og smal vei.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.