Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp, et parti fullt av bad guys? Frp-topp siktet for voldtekt (nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 09:37   #201
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp, et parti fullt av bad guys? Frp-topp siktet for voldtekt (nrk)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men hvordan kan man redusere biltrafikken? :undre:
Jeg klarer meg ihvertfall ikke uten bil, skal jeg ta kollektivt fra hjem, til barnehage og så til jobb ville jeg bruke minst 2 timer hver vei. det hadde ikke gått, enten kutte jobb eller barnehage da. Så jeg kan dessverre ikke bidra. Tror det er mange som har en slik hverdag at de er avhengig av bil, særlig folk i distriktene hvor det går busser 4 ganger per dag, og det er det.
Og de som frakter fisk eller andre varer ifra finnmark elelr vestlandet til Oslo bare MÅ bruke bil, hva ellers? Det finnes tog noen steder, og der tror jeg toget brukes en del. Men mange er helt avhengig av bil, det er ikke til å komme bort ifra. Så hva skal vi gjøre?

Det må være å satse på langsiktige planer for å bedre kollektivtilbudet, også i distriktene. Dette handler mye om etterspørsel. Økt biltrafikk = økende krav om bedre veier, bedre vedlikehold, flere veier, større veier = enda mer økning i biltrafikken. Jeg ser på det som en ond sirkel, og et ensidig krav om bedre veier er ren "brannslukking". Kanskje må folk tvinges til å endre vanene sine? Og senke kravene? Kan folk samkjøre i større grad? Det er det ingen tvil om. Det er selvsagt mest bekvemt å sitte alene i egen bil, men det er mange ganger full anledning til å samkjøre med andre. Det er transportananlyser som i stor grad ligger til grunn for politikken rundt veibygging. Disse transportanalysene baserer seg nesten utelukkende på etterspørsel og behov, og ikke på metoder for hvordan biltrafikken kan reduseres. Dette blir nok politikerne (og forbrukerne) nødt til å ta større høyde for i fremtiden.

Litt på siden: Hver dag nå i den kalde årstiden når jeg leverer datteren min i barnehagen, ser jeg foreldre som lar bilen stå og gå mens de er inne med barnet, noe som kan ta opptil et kvarter. Der står bilen og spyr ut eksos i deres eget barns utemiljø bare for at foreldrene skal ha en god og varm bil og sette seg inn i. Jeg synes det er et godt symbol på hvor lang vei man har å gå for å vekke folks bevissthet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:40   #202
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hvordan skal da flyansatte kunne streike? Er det kun de som er ansatt ved Stord lufthavn som skal ha streikerett? Eller de ansatte på Vigra? Der det ikke går så mange flyvninger daglig og dermed ikke rammer så mange uskyldige (bortsett fra de stakkarene som bor der da - man de er det vel ikke så nøye med...)?

Er det slik FrP ønsker å begrense streikeretten?

Det går an å ramme enkelte avganger, ja, ikke nødvendigvis de minste flyplassene.
Og hvorfor skal det plutselig tas hensyn til "de de stakkarene som bor der" når høye bilavgifter skal ramme de stakkarene som bor så langt ute på landet at de bruke bil? Er ikke det og litt selvmotsigelse?

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:40   #203
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det slik FrP ønsker å begrense streikeretten?

Frp ønsker ikke å begrense den. De vil fjerne den.
Sammen med alt det andre som man har kjempet i lange tider for å oppnå.

Gammel 23-02-07, 09:42   #204
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Litt på siden: Hver dag nå i den kalde årstiden når jeg leverer datteren min i barnehagen, ser jeg foreldre som lar bilen stå og gå mens de er inne med barnet, noe som kan ta opptil et kvarter. Der står bilen og spyr ut eksos i deres eget barns utemiljø bare for at foreldrene skal ha en god og varm bil og sette seg inn i. Jeg synes det er et godt symbol på hvor lang vei man har å gå for å vekke folks bevissthet.

DET syns jeg heller var et godt argument. For det er ting man virkelig kan gjøre noe med og redusere. Jeg tror faktisk det er utrolig mye man kan gjøre for å redusere forurensingen her i Norge, men jeg tror ikke det å lage enda større avgifter på alt er måten å begynne på.

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:44   #205
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men den veien oppe i gudbandsdalen burde hatt midtskille for lengst. Og andre veier på vestlandet burde vært forbedret.

Jeg bor på vestlandet. Langt uti distriktet. Og vi er avhengig av 2 biler. Men vi hadde klart kjørt mindre bil dersom det hadde gått en buss i ny og ne. Slik det er nå går siste bussen kl. 16.30. (det går 3 busser om dagen, alle er tilknyttet skoletidene.)

Busstilbudet har blitt dårligere og dårligere de siste årene - det lønner seg ikke økonomisk for busselskapene å ha mange ruter ute i distriktene.
Fordi det er for få passajerer. Og jo færre passasjerer, jo færre busser. Jo færre busser - jo færre passasjerer. Økt statstøtte kan snu (eller i alle fall forbedre) denne trenden.

Dette er ikke FrP enig i. De vil kun ha billiger biler og drivstoff. På den måten kan alle kjøre rundt i en flott Audi A6 og forurense mest mulig. Samtidig som vi klager over været.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:46   #206
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Frp ønsker ikke å begrense den. De vil fjerne den.
Sammen med alt det andre som man har kjempet i lange tider for å oppnå.

Mulig de vil det, men du vil fjerne retten til å gå i en regjeringsposisjon for 26,7 (måling for januar) av Norges befolkning fordi DU er uenig. Slå den!!

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:49   #207
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av BitterKjerring, her.

Mulig de vil det, men du vil fjerne retten til å gå i en regjeringsposisjon for 26,7 (måling for januar) av Norges befolkning fordi DU er uenig. Slå den!!

I følge Lov om psykisk helsevern kan mennesker tvangsinnlegges når de er en fare for seg selv eller andre.
Tragisk høye tall du refererer til....

Gammel 23-02-07, 09:50   #208
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Busstilbudet har blitt dårligere og dårligere de siste årene - det lønner seg ikke økonomisk for busselskapene å ha mange ruter ute i distriktene.
Fordi det er for få passajerer. Og jo færre passasjerer, jo færre busser. Jo færre busser - jo færre passasjerer. Økt statstøtte kan snu (eller i alle fall forbedre) denne trenden.

Bare sånn på siden: Det er ikke busselskapene som bestemmer når bussene skal kjøre og hvor de skal kjøre, det er det fylkeskommunene som gjør. Busselskapene bare kjører der de har fått beskjed om å kjøre og får betalt for å kjøre. Det er fylkeskommunens jobb å skaffe billigst mulig busstilbud, med å sette busskjøringen ut på anbud. Men det blir dessverre gjort i svært liten grad, og mange busselskaper sitter på svært gode kontrakter som de bare får fornyet, år etter år. Busselskapene bryr seg også lite om hvor mange passasjerer de har med, all den tid de får betalt pr. kilometer de kjører og ikke for hvor mange passasjerer de har med. Billettinntektene går direkte til Fylkeskommunen.

Gammel 23-02-07, 09:52   #209
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg bor på vestlandet. Langt uti distriktet. Og vi er avhengig av 2 biler. Men vi hadde klart kjørt mindre bil dersom det hadde gått en buss i ny og ne. Slik det er nå går siste bussen kl. 16.30. (det går 3 busser om dagen, alle er tilknyttet skoletidene.)

Dette er ikke FrP enig i. De vil kun ha billiger biler og drivstoff. På den måten kan alle kjøre rundt i en flott Audi A6 og forurense mest mulig. Samtidig som vi klager over været.

Enig med deg at kollektivtilbud, også i distriktene er bra og bør satses på. Men fortsatt enig med Frp at man trenger brede nok veier til å kunne møte en buss uten å blir skremt. Gjerne med midtrabatt.
Eller en trailer med varer. Der det ikke går tog.
Trygge veier trenger man okke som. Det må du vel være enig i.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:52   #210
Pippilotta
Passiv

Standard

Alle som vil kan fortsatt gjøre det. Er du så naiv at du tror høyere avgifter virkelig gjør nytten sin, da lever du i en drømmeverden. Realiteten er en helt annen. Folk kommer fortsatt til å kjøre like mye bil, de blir bare sittende å irritere seg over høye avgifter, og familiene får enda mindre råd enn de har idag. Først får de gjøre noe drastisk med andre skatter og avgifter, deretter kollektivtilbudet i byene, SÅ kan vi snakke bil senere.

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:54   #211
Pippilotta
Passiv

Standard

I følge Lov om psykisk helsevern kan mennesker tvangsinnlegges når de er en fare for seg selv eller andre.
Tragisk høye tall du refererer til....

Jo, du får prøve å få en så stor andel av Norges befolkning tvangsinnlagt. Det spørs da, når 8,3 % lever i sin egen lille eventyrverden, hvem som blir borte først.

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:55   #212
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Bare sånn på siden: Det er ikke busselskapene som bestemmer når bussene skal kjøre og hvor de skal kjøre, det er det fylkeskommunene som gjør. Busselskapene bare kjører der de har fått beskjed om å kjøre og får betalt for å kjøre. Det er fylkeskommunens jobb å skaffe billigst mulig busstilbud, med å sette busskjøringen ut på anbud. Men det blir dessverre gjort i svært liten grad, og mange busselskaper sitter på svært gode kontrakter som de bare får fornyet, år etter år. Busselskapene bryr seg også lite om hvor mange passasjerer de har med, all den tid de får betalt pr. kilometer de kjører og ikke for hvor mange passasjerer de har med. Billettinntektene går direkte til Fylkeskommunen.

For 7 år siden (år 2000) hadde de registrering på bussene i området her vi bor. Målet var å registrere anntall reisende og deretter legge opp rutetilbudet etter antall passasjerer. Det ble deretter en reduksjon på 3 avganger daglig (2 om søndagen).

Gammel 23-02-07, 09:56   #213
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Trygge veier trenger man okke som. Det må du vel være enig i.

Det er jeg veldig enig i.

Gammel 23-02-07, 09:56   #214
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ingen kan komme i regjering på bakgrunn av en måling i januar.

Nei, det skjønner jeg. Det var et eksempel, en egen lille tolkning av ting. ( er så flink på dette med tolkninger, jeg vettu.)

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:59   #215
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For 7 år siden (år 2000) hadde de registrering på bussene i området her vi bor. Målet var å registrere anntall reisende og deretter legge opp rutetilbudet etter antall passasjerer. Det ble deretter en reduksjon på 3 avganger daglig (2 om søndagen).

Ja, for det var jo en fin måte å gjøre det på. Folk benytter seg jo ikke av et rutetilbud som er dårlig, da finner man andre løsninger. Men det var nok fylkeskommunen som hadde denne fantastiske løsningen, og da blir det feil å legge skylden på det stakkars busselskapet.

Gammel 23-02-07, 10:00   #216
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Det er jeg veldig enig i.

Så bra!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:00   #217
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av BitterKjerring, her.

Alle som vil kan fortsatt gjøre det. Er du så naiv at du tror høyere avgifter virkelig gjør nytten sin, da lever du i en drømmeverden. Realiteten er en helt annen. Folk kommer fortsatt til å kjøre like mye bil, de blir bare sittende å irritere seg over høye avgifter, og familiene får enda mindre råd enn de har idag. Først får de gjøre noe drastisk med andre skatter og avgifter, deretter kollektivtilbudet i byene, SÅ kan vi snakke bil senere.

Men dersom avgiftene blir kuttet - kommer ikke da folk til å kjøre enda mer bil?
Og har familiene så dårlig råd i dag? I så fall bør de ikke stemme FrP (med behovsprøv barnetrygd, begrensett rett til svangerskapspermisjon, begrensinger i sykelønnsordningen, reduksjon i sosialstøtte osv, osv)!

Gammel 23-02-07, 10:03   #218
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Problemet med å bruke enda mer penger på vei er at man rett og slett ikke har ressurser til å bygge mer vei nå. Det vil bare drive opp inflasjonen, fordi tilbudet av arbeidstakere ikke er godt nok. For å få tak i nok folk må man øke lønningene, forbruket vil stige enda mer og det er noe norsk økonomi faktisk ikke tåler nå. De aller fleste partiene på Stortinget er enig i at man følger Handlingsregelen, som sier noe om hvor mye at Oljefondet vi har råd til å bruke. Alle partier utenom Frp, selvsagt, som lever som om vi alle skulle dø om noen år. De har ikke noe særlig langsiktig perspektiv på pengebruken sin, for å si det mildt.

Gammel 23-02-07, 10:17   #219
Pippilotta
Passiv

Standard

Men dersom avgiftene blir kuttet - kommer ikke da folk til å kjøre enda mer bil?
Og har familiene så dårlig råd i dag? I så fall bør de ikke stemme FrP (med behovsprøv barnetrygd, begrensett rett til svangerskapspermisjon, begrensinger i sykelønnsordningen, reduksjon i sosialstøtte osv, osv)!

De eksemplene du nevner der, det er jo soleklart; ikke alle trenger barnetrygd! Noe tjener mye, noen tjener lite, hvorfor skal alle ha like mye? Begrenset rett til svangerskapsperm., nei, der er jeg ikke helt enig med Frp, jeg heller, begrensninger i sykelønnsordningen er jeg litt i tvil om, men reduksjon i sosialstøtte, den er jeg helt med på. Det er en realitet at veldig mange som lever på sosial støtte ikke virkelig trenger det. Hvorfor ikke sette litt mer vilkår?
Jeg tror ikke flere kommer til å kjøre bil om avgiftene blir kuttet. Ikke dersom man begynner å se andre løsninger først. Man bør da først legge til rette for at flere skal klare seg uten bil, før man gjør det så vanskelig for folk.

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:18   #220
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, for det var jo en fin måte å gjøre det på. Folk benytter seg jo ikke av et rutetilbud som er dårlig, da finner man andre løsninger. Men det var nok fylkeskommunen som hadde denne fantastiske løsningen, og da blir det feil å legge skylden på det stakkars busselskapet.

I alle fall: lite smart trekk av dem som bestemte!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.