Sv: Heia mamma? (NRK nett-tv)
Jeg så Skavlan og jeg leste papirutgaven av Aftenposten:
Ureflekterte og patetiske mødre
Det var et pinlig skue. Man rødmet og grøsset og hadde mest lyst til å skru av TV'en. Igjen har Fredrik Skavlan brukt sitt program til å la venner og kolleger i NRK lansere sine "bidrag" til Kultur-Norge.
Av Ingvild Heier, barnelege
Denne gangen var det journalistene Helle Vaagland og Anne Lindmo som hadde noe på hjertet. De er blitt mammaer og må ta ansvar. Dette har de funnet så sensasjonelt og omveltende at de syntes det måtte meddeles oss andre i bokform.
Dette er godt voksne damer, i stabile parforhold med politisk korrekte menn som tar bleieskift, de er velutdannede, artikulerte, i attraktive og høytlønte jobber, småkjendiser allerede - og ufattelig ureflekterte og navlebeskuende. Denne generasjonen har allerede utgitt flere bøker om hvilket traume det er å bli foreldre, og det har vært like pinlig hver gang. Vi er den mest privilegerte generasjonen verden har sett. Vi har absolutt alt: Enorm velstand, kvinnefrigjøring, bleieskiftende pappaer, utdannelse, valgmuligheter, husholdningsmaskiner, biler, betalt omsorgspermisjon, besteforeldre med AFP og god helse osv. osv. Barna til forfatterne er etter hva jeg kan forstå dessuten friske, ingen har misdannelser, hjerneskade, leukemi eller andre alvorlige sykdommer som kan ramme barn.
I min jobb som barnelege møter jeg daglig mødre som har reelle utfordringer. Jeg møter mødre med multihandicappede barn som må passes 24 timer i døgnet og som bruker 2 timer på et måltid, som har epileptiske anfall og pusteproblemer. Jeg møter mødre med kreftsyke barn som må gjennom lang, smertefull og risikabel behandling. Jeg møter enslige mødre fra Somalia som har syv barn, bor på to rom og selvsagt ikke har bil. Tenk dere hvordan det er der i huset når omgangssyken herjer.
Hverdagsheltene finnes der ute. Vaagland og Lindmo er ikke blant dem. At NRK lar disse personene presentere sitt ureflekterte og patetiske budskap i beste sendetid, er pinlig for Norge som samfunn.
Jeg kunne ikke vært mer enig i dette som skrives her. Synes vi har det bra og de fleste av oss er rett og slett bortskjemte, i alle fall hvis man setter dette i perspektiv til alternativer og resten av verden. Jeg ble faktisk flau av å høre hvordan de "sutret" over hvor vanskelig alt skal være.Vet jeg går i mot strømmen her nå, men jeg fikk en flau smak i munnen av å høre på disse flåsete jentene.