Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?
Liker hun nøtter? Det er sunt og kan godt utgjøre deler av et måltid. Bønner spiser et par av ungene mine som "fingermat", men det tipper jeg at jenta di ikke vil ha. Jeg bruker gjerne også å mose brune bønner i kjøttdeigen når jeg steker, i f.eks. taco, for å "spe ut" kjøttdeigen med noe sunnere. Ungene har aldri kommentert på det, så jeg tror ikke de merker noe, men så spiser de jo kjøttdeigen med litt saus/salsa på.
Da vi hadde en unge som slo seg helt vrang og ikke ville spise noe til middag endret vi fokus under måtlidet. Hun var bare 2-3 år, så situasjonen var nok en del annerledes enn for dere. Vi utøvde aldri mye press for å få henne til å spise, vi prøvde å ikke fokusere på henne og spisingen hennes, og vi prøvde å ha en fin steming ved matbordet, men det var tydligvis ikke god nok. Da vi slo helt om og ikke ofret en tanke på hva og om hun spiste, begynte hun plutselig å bli mer medgjørlig ved matbordet og begynte å spise mer og hyle mindre. Vi pratet om alt annet enn spisingen/maten, unntatt at vi kommenterte for hverandre hvor godt det var med mat nå , eller hvor god brokollien var, osv. Hvis hun sa hun ikke ville ha mat trakk vi bare på skuldrene og sa "neivel, du spiser hvis du vil ha", og så fortsatte vi bare å prate om annet. Og det virket helt bemerkelsesverdig bra. Men så brukte nok hun middagsmåltidet som et pressmiddel og for å få utløp for hvor sliten hun var etter barnehagen.
Nå for tiden er det f.eks. ikke alle grønnsaker som står like høyt i kurs. Brokolli er et typisk eksempel. Hvis vi gjør den til et knapphetsgode skal plutselig alle ha. Min mann sier f.eks. "nå skyndter jeg meg og tar et stykke brokolli før det blir tomt, for nå er det ikke mye igjen", og jeg slenger meg gjerne på og sier at jeg vil også ha før det blir tomt, da forsvinner all brokolli på et blunk. Dette er kanskje ikke et tips som vil fungere for dere slik situasjonen er akkurat nå, men alle råd er jo gode å ta med seg i tilfelle det kommer en senere anledning da de passer.
Vet du forresten noe om hvorfor hun har mye vondt i magen? Kan det tenkes at det er en årsak til kresenheten, og ikke motsatt? Kan hun ha noen intoleranser som gjør at hun vegrer seg for å spise f.eks. frukt eller grønt?
|