Sv: Ulykker og kjørekultur
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Det blir også argumentert med at denne strekningen er et yndet sted for unge å sette opp farten pga det lange rettstrekket. Man kommer ikke bort fra det faktum at stadig flere biler er på veiene, og at i en frontkollisjon må minst en av bilene komme over i motsatt kjørefelt . Samme hvor dårlig føret er skal det litt til å ufrivillig havne i motsatt felt om man holder en jevn, edruelig fart på en rettstekning.
Det er sant, men uansett hvordan man snur og vender på det, så holder ikke veistandarden i Norge mål, i størsteparten av landet. Som du sier, så øker antall biler på veiene, og veiene blir ikke oppgradert for å takle dette.
Jeg sier ikke at fart og uvettig kjøring ikke dreper, for det gjør det. I veldig mange ulykker så er det fart og/eller uvettig kjøring som er årsaken, men uansett så ville en bedre vei, da gjerne med et fysisk skille mellom kjøreretningene, forminske skadeomfanget i disse ulykkene.
Og det å havne i motsatt felt trenger ikke komme av hverken fart eller uvettig kjøring. Så smale som mange av veiene her til lands er, så er det ikke store rykket på rattet som skal til. Er sekunds uoppmerksomhet, eller noe så banalt som et nys, med påfølgende rykk i rattet, er nok. Med en midtdeler, eller i bestefall adskilte kjøreretninger med midtrabatt i mellom, så unngår man møtekollisjoner.
Som jeg sa tidligere, så tror jeg aldri at vi vil få bukt med fart og uvettig kjøring. Å legge fokus på det for å få unna slike ulykker, fører ingen steder. Vi trenger bedre veier, og vi trenger et helt annet avgiftsnivå på biler her i landet, slik at den jevne Nordmann kan kjøpe en bil som er trygg på vinterføre...
Personlig fatter jeg ikke at folk tør kjøre rundt i biler uten ESP. Da har man en bil som faktisk bidrar MYE for å forhindre ulykker som dette. En bil man knapt får til å slenge, uansett hvor hardt man prøver.
And how I got to where I am
|