Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?
Det kommer nok litt an på hvor jeg er. Siden vi bor sentralt i Oslo så ringer jeg ofte til legevakta direkte, når det gjelder sykdom.
Jeg har ringt sykebil to ganger. En gang da jeg overvar en scooterulykke og tok meg av den forulykkede damen etterpå. Hun var bevisst, men meget fortumlet og i sjokk, og dermed helt ute av stand til å ta seg av seg selv. Det tok ca 15 minutter før de kom, men jeg hadde av og på kontakt med nødsentralen underveis. De ringte meg tilbake for å si at ambulansen var på vei, og da ambulansen ikke fant fram.
Den andre gangen var det en alkoholiker som hadde falt og slått hull i hodet, og jeg ble skjelt ut, og fikk beskjed om å ikke ringe for slikt tull.
Politiets nødnummer har jeg ringt når jeg har følt at det har hastet. 2 ganger i trafikken; en jeg oppfattet som full, og en ungdomsgjeng som lekte seg med å kjøre forbi på innsiden på motorveien. Jeg har også ringt dem en gang da en svært rusa mann danset i vinduskarmen på det åpne vinduet i 6. etasje på et hospits, og da jeg ble slått ned av en narkoman. Jeg ble tatt seriøst alle gangene, selv om vedkommende som tok i mot hospitssamtalen nektet å tilkalle en politibil om jeg ikke kunne gi ham nøyaktig adresse. "Hospitset på Kiellands Plass" holdt nemlig ikke. For ikke lokalkjente: Det er klin umulig at Oslopolitiet ikke har hørt om Kiellands Plass og Hospitset der.
Er det bilinnbrudd, alarmer som står og går, og ting jeg ikke får forhindret ved å ringe politiet, eller hvor det ikke haster, da ringer jeg vanlige politinummeret.