Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag
Jeg synes generelt at man bør sleppe litt på det at de som har vokst opp i landet skal få være her.
Og så synes jeg moralsk sett at asylsøkere skal innrømmes den moralske retten til å prøve å leve et godt liv.
Det er en ting at f.eks Maria Amelie har vært her ulovlig. Men man kan ikke sidestille det at hun som 18-åring, som har fått hørt av foreldrene hele oppveksten at om hun drar tilbake til Russland så blir hun kidnappet eller drept, IKKE pakket sammen tingene sine og dro frivillig tilbake, med kriminalitet?
Det er direkte umoralsk, fornedrende, menneskefiendtlig å i det hele tatt tenke og mene at hun har gjort noe kriminelt for det, da setter man krav til andre som man overhodet ikke hadde kommet til å oppfylle selv. Jeg ser glatt at det er et problem med mindreårige asylsøkere, men man skal innrømme dem moralsk rett til å gjøre sitt beste for å kunne ha et godt liv.
Det er en av de tingene som er bra med den amerikanske grunnloven, at det er nedfelt som en egen rettighet,
Sitat:
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.