Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metode.
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Dette tenkte jeg også på.
Et annet spørsmål jeg stilte meg selv da jeg leste artikkelen var hvordan det gikk med de som var mobberne i dette tilfellet. Det ble fremstilt som om det var noen som selv hadde lite selvtillit og lav status som "løste" dette med å plukke på noen som sto lenger ned på rangstigen enn dem selv. At disse så ble bedt om å holde kjeft av den tøffeste gutten var nok med på å stanse den konkrete mobbinga, men hvordan ble selvbildet til disse bøllene i ettertid? Jeg tror ikke lærer Bjørndals metode er det eneste saliggjørende. Selv om historien er god.
Tja. I denne spesifikke historien var det "Else" som hadde vondt i magen og ikke orket å komme på skolen. Det var mobberne som var utslagsgivende for dette. Da vil jeg absolutt mene at førsteprioritet er å sørge for at det blir velkjent at mobbing ikke er godtatt av samfunnet (klassen), så alle elever faktisk kommer på skolen.
Ja, selvfølgelig er det mange triste historier som ligger bak at enkeltindivider mobber. Allikevel er det ikke greit å mobbe, og jeg må helt ærlig si at jeg gir fullstendig beng i om noen som gjør hverdagen så kjip for andre får seg en smekk for selvfølelsen fordi noen sier i fra til de at det ikke er kult å oppføre seg som en drittsekk.
|