Sv: Er det for lett å slippe unna med omsorgssvikt?
Jeg synes det er synd at så få midt-i-mellom-saker kommer frem, jeg. Altså der verken barnevern eller foreldre er "de store stygge ulvene", men der hjelp fra barnevernet har vært positivt for både voksne og barn i en familie. Der både foreldrevern og barnevern går hånd i hånd. For det er nemlig slett ikke alltid slik at barna må vernes fra foreldrene sine. Snarere tvert imot. Familien trenger forsterkninger. Foreldrevern og barnevern trenger ikke nødvendigvis å være motsetninger bestandig. Noen ganger er foreldrevern også godt barnevern.
Ja, det var bare et lite hjertesukk. Jeg tror nemlig at dersom man også hadde sett de gode foreldrene som inngår samarbeid med barnevernet til barnas beste, der alle parter har samme mål og drar i samme retning. Ja, så tenker jeg at mange flere familier ville hatt det bedre. Og foreldre som sliter på grunn av dårlig nettverk, sykdom, stor belastning eller andre faktorer lettere ville akseptert at man ikke trenger å være en av "dem", de "slemme" foreldrene barn må vernes mot, for å ta kontakt og be om hjelp når det trengs.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 04-02-11 kl 21:52.
|