Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Det kan virke røft når han sier at han ikke vil øse sympati over ofrene og fusse og føle - men heller hjelpe til med å gi dem noen konkrete, nyttige grensesettingsverktøy. Og for all del ikke tenke på dem som ofre. Tenker man på dem som ofre, vil man behandle dem som ofre og de vil se seg selv som ofre. Det er igrunnen veien mot å bryte ned en ryggrad, ikke bygge opp en.
Jeg kan jo bare snakke om meg selv, men jeg foreslo faktisk nettopp Andersen da jeg slet. Jeg var veldig glad i jobben min og ville få det til å funke. Og jeg hadde virkelig ikke lyst til å sitte der forurettet og passiv mens kolleger ble stemplet som mobbere. Jeg så ikke for meg at det ville gjøre sjansene for suksess større, liksom. Jeg ønsket verktøy. Jeg ønsket å være en aktiv del av løsningen og jeg ønsket virkelig ikke å erkjenne at det faktisk var mobbing det som foregikk.
Konsekvensen av å ha foreslått dette ble mildt sagt lite ok.
Jeg synes fortsatt at Andersen snakker over seg når han uttaler seg om sykmeldinger som "furting" osv. Med tanke på hva forskningen sier om PTSD, selvmordsrate, uførhet osv. synes jeg også det virker på grensen til latterlig dumt å redusere det til "furting", og jeg synes det er litt skummelt at Andersen ser ut til å ha tatt til seg de typiske begrepene og forklaringsmodellene mange har sett brukt av mobbere i slike situasjoner (kalle det furting fremfor å ta inn over seg at det gikk så langt at noen ikke maktet mer osv.), og det er jo ganske uheldig.
Ellers synes jeg denne damen sier en del lurt:
Sitat:
Det må aldri bli legitimt å latterliggjøre noen for å tilkjennegi følelser. Mange barn, unge og voksne tror at de fortjener å bli mobbet. Ikke bare fordi de ikke passet inn i samfunnsmalen, men også fordi de attpåtil ikke klarte å beskytte seg selv. Jeg er redd Andersens uttalelser underbygger deres følelse av utilstrekkelighet og skam, og gjør det enda vanskeligere å be om hjelp – i en for enkelte – uutholdelig livssituasjon.
Det bør være hevet over enhver tvil, at det aldri er mobbeofferets skyld at det blir mobbet – like lite som at det er voldtektsofferets skyld at det blir voldtatt.
http://curlylife.com/2011/02/10/folk...%B8st-og-vest/
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 11-02-11 kl 14:57.
|