Sv: Et spørsmål om lykke
For noe hjertelig stort vås!
På hvilket grunnlag hevdes det at folk var så mye lykkeligere "i gamle dager"? Er det noe som helst slags holdepunkt for å mene det? Og hvem var det i så fall som var så veldig lykkelige? Alle sammen? Neppe.
Min mormor (født i 1916) fikk ikke ta den utdannelsen hun ønsket, for det var ikke nødvendig for en kvinne. Hun måtte slutte i jobben sin da hun giftet seg, og de neste 25 årene prøvde hun etter beste evne å lage et godt hjem for seg selv, mann og fire unger på den veldig begrensede inntekten til sin mann.
Husarbeidet var tungt, og kravene til gjennomføringene av det var strenge. Hun var heller ikke videre lykkelig i ekteskapet, men å skille seg var utenkelig den gang.
Hun var en til tider bitter og skuffet kvinne som på ingen måte fikk det hun fortjente i livet, og jeg er så utrolig, utrolig glad for at jeg har hatt helt andre muligheter til å velge selv og til å realisere meg enn det hun hadde.
Min mormors historie er verken spesielt tragisk eller unik på noe vis; hun var en typisk kvinne av 50-tallet. Folk som påstår at "alt var bedre før", er enten fullstendig historieløse, eller de har et temmelig skrudd syn på hvordan man oppnår lykke i livet.
|