Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-11, 13:09   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Forresten - når det er snakk om katastrofer og sånn.
Da Vesuv eksploderte sto det en søyle av aske og stein tre kilometer opp i været i flere døgn. Folkene i Pompeii døde av varmen som knuste alle knokler som om de var glass og fylte lungene med støv som på innpust nummer to ble sement. Alle i regionen var sjanseløse og det er kun én øyenvitneskildring fra en fyr som prøvde å komme til unnsetning via båt, men måtte gi opp på grunn av varmen og nedfallet.

Det har smelt og braket litt før om åra og.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:41   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forresten - når det er snakk om katastrofer og sånn.
Da Vesuv eksploderte sto det en søyle av aske og stein tre kilometer opp i været i flere døgn. Folkene i Pompeii døde av varmen som knuste alle knokler som om de var glass og fylte lungene med støv som på innpust nummer to ble sement. Alle i regionen var sjanseløse og det er kun én øyenvitneskildring fra en fyr som prøvde å komme til unnsetning via båt, men måtte gi opp på grunn av varmen og nedfallet.

Hvilken idiot har skrevet dette? Tre MIL opp sto utbruddet. Beskrevet av Plinius.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:01   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har i grunn bare sett nyhetene på NRK og greier ikke helt å tro på at dette er peanuts, særlig ikke nå som det er vaslet et nytt stort sjelv.

Det er vel ingen som mener at det her er peanuts? Det er et temmelig stort spenn mellom peanuts og verdens undergang, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:13   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ingen som mener at det her er peanuts? Det er et temmelig stort spenn mellom peanuts og verdens undergang, altså.

Nei, er vel ingen som mener det er verdens undergang. Med peanuts tenker jeg mer på fjasingen i tråden, som jeg synes er ganske upassende.
Men det er mulig man fjaset sånn med tsunamien i 2004 også og at jeg egentlig er surmaget og dum

100.000 vis er sannsynligvis drept, ettervirkningene vil være katastrofale for Japan og området rundt i mange, mange år. Og nye sjelv er meldt.
Men selvfølgelig er det ingens skyld og værre ting har skjedd, for all del.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:19   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ikke sånn at "vips" faller en landmasse nedi, men mange steder hvor landplater møtes så er det den ene som presses ned under den andre. Det skjer dog ikke så fort. (Men jeg mener å ha lest Japan/deler av Japan har flyttet seg noen meter med dette skjelvet.)

Ja, det leste jeg også.

Nei, er vel ingen som mener det er verdens undergang. Med peanuts tenker jeg mer på fjasingen i tråden, som jeg synes er ganske upassende.
Men det er mulig man fjaset sånn med tsunamien i 2004 også og at jeg egentlig er surmaget og dum

100.000 vis er sannsynligvis drept, ettervirkningene vil være katastrofale for Japan og området rundt i mange, mange år. Og nye sjelv er meldt.
Men selvfølgelig er det ingens skyld og værre ting har skjedd, for all del.

For det første er det ingen som har fjaset med selve katastrofen, men med at folk tror at det er høyere makter som står bak. For det andre skjedde mye av fjasingen før man visste omfanget av katastrofen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:22   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har "fjaset" i denne tråden, men jeg mener at jeg ikke har fjaset med katastrofen. Utgangspunktet for tråden var dette med verdens undergang. At folk i våre strøk av verden begynner å varsle den pga av det forferdelige som skjer i Japan, må det være lov å fjase med, synes jeg. Jeg lenket også til Englesiden til Märtha som prøver å sko seg på andres ulykke og mener at det er en velsignelse i alt eller hva det var for noe idiotisk de la ut på denne siden.

Gammel 14-03-11, 14:22   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel helst dommedagsprofetiene det fjases med. Og Märtas engler. Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har fjaset med katastrofen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:29   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er vel helst dommedagsprofetiene det fjases med. Og Märtas engler. Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har fjaset med katastrofen.

Nei, det håper jeg da ikke.
Men det er da ingen på FP som tror dette handler om dommedag?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:30   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nå det som ble antydet i HI, da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:34   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det var det som ble spurt om i HI. Det har formet tråden en del.

Jeg er enig med Kameraten.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 15:46   #11
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For eksempel da Tambora-vulkanen gikk amok i 1815: http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Tambora og forårsaket 70-100 tusen direkte dødsfall (med den befolkningstettheten som var i området den gangen). Og forstyrret klimaet på verdensbasis i et år eller så, og dermed indirekte tok livet av gudene vet hvor mange flere pga. hungersnød osv.

Og det blir igjen bare småtteri sammenlignet med Toba-utbruddet i eldre steinalder: http://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory -- et utbrudd som kan ha vært ansvarlig for å redusere menneskeheten ned til noen få tusen individer.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.