Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 10:44   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

En av de rent medisinske bivirkningene man har sett etter slankeoperasjoner er blant annet at man ikke greier å slutte å gå ned i vekt. En annen er at man får alvorlige problemer med tennene. (Jeg husker ikke den medisinske forklaringen, men det var noe med opptaket av næring som gjorde at de ikke fikk det de trengte og løsnet.) Det fortelles om folk som var friske men som får smerter og diffuse plager i så alvorlig grad at de alvorlig invalidiseres - disse har ikke jukset med opplegget eller selvsabotert.

I starten brukte man en noe annerledes teknikk på disse operasjonene som vi nå noen år senere vet at var medisinsk katastrofe for mange. Da endret man prosedyre noe, for å motvirke. Dette er dog ikke lenge nok siden til at vi kan si at det har gått bra. Rent medisinsk.

I tillegg kommer de som selvsaboterer i en eller annen grad fordi det psykiske ved sykdommen deres har fått leve videre.

Men for all del - det ser absolutt ut til at det er mange som får det bra også. Jeg har dog ikke sansen for å underslå at det er en ganske alvorlig ting å gjøre med en kropp.

Jeg mener alle aspekter bør belyses i diskusjoner når man ser et fenomen bre om seg med såpass stor kraft som disse operasjonene gjør. Om man ser for seg at man skal få et resultat som er lite sannsynlig å nå og har en feilaktig forståelse av både problemstillingen og risikoene så er det jo mange som vil risikere å ta sjanser med helsa si som de ikke burde tatt.

Samtidig mener jeg at man ikke skal erklære gbp-operasjoner som Djevelens verk og forby dem. Det er pasienter som virkelig trenger denne operasjonen også.

Jeg tror det jeg prøver å formidle er at man fint kan og skal behandle kreft med både stråling og cellegift. Men at man ikke skal bruke disse virkemidlene mot myggstikk.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:51   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men for all del - det ser absolutt ut til at det er mange som får det bra også. Jeg har dog ikke sansen for å underslå at det er en ganske alvorlig ting å gjøre med en kropp.

Helt enig. Derfor bør det jo være en siste utvei slik at når man tar operasjonen vet man at eventuelle bivirkninger sannsynligvis ikke vil være verre enn det man sliter med allerede som overvektig, enten på operasjonstidspunktet eller litt frem i tid. Det var sånn jeg tenkte, det kunne ikke bli verre (for min del). For de fysiske og psykiske plagene mange får av ekstrem fedme skal ikke undervurderes, de kan være livstruende.

Gammel 15-03-11, 11:05   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror det jeg prøver å formidle er at man fint kan og skal behandle kreft med både stråling og cellegift. Men at man ikke skal bruke disse virkemidlene mot myggstikk.

Ja, dette er jo et veldig viktig aspekt med diskusjonen. Slik jeg forstår deg nå så sier du at det du ønsker å diskuterer hvem som skal/bør kunne ta/få en slik operasjon. Jeg tror at det er lurt å ha en slik diskusjon litt på siden av den rent medisinske delen.

Feks er det (nesten) helt risikofritt å fjerne både blindtarm og mandler (ja, jeg vet at det alikevel er noen som dør), men det er ikke det samme som å si at vi bør fjerne blintarmen og mandlene på folk som ikke har noen som helst problemer. Og i den delen av diskusjonen er det etter min mening veldig relevant å diskutere private aktører. For hovedspørsmålet der er: Kan man stole på at en privat aktør som Aleris, kan gi gode objektive råd om hvem som kan/bør operere seg samtidig som de tjener penger på de som opereres? I et system hvor det offentlige henviser folk til de private sykehusene vil man slippe å få en slik bukk og havresekk problematikk.

Sist redigert av him : 15-03-11 kl 11:06. Årsak: la til: delen av
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:09   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, dette er jo et veldig viktig aspekt med diskusjonen. Slik jeg forstår deg nå så sier du at det du ønsker å diskuterer hvem som skal/bør kunne ta/få en slik operasjon. Jeg tror at det er lurt å ha en slik diskusjon litt på siden av den rent medisinske delen.

Feks er det (nesten) helt risikofritt å fjerne både blindtarm og mandler (ja, jeg vet at det alikevel er noen som dør), men det er ikke det samme som å si at vi bør fjerne blintarmen og mandlene på folk som ikke har noen som helst problemer. Og i den delen av diskusjonen er det etter min mening veldig relevant å diskutere private aktører. For hovedspørsmålet der er: Kan man stole på at en privat aktør som Aleris, kan gi gode objektive råd om hvem som kan/bør operere seg samtidig som de tjener penger på de som opereres? I et system hvor det offentlige henviser folk til de private sykehusene vil man slippe å få en slik bukk og havresekk problematikk.

Man spør ikke om langtidsvirkningen på hiv-medisiner fordi disse pasientene må ha behandling samme søren hva som skjer med dem om tredve år fra nå. Men en person med moderat overvekt som er tyve år eller deromkring bør ikke behandles for dette med alle midler uansett effekter. Man kan ende med å kaste barnet ut med badevannet og sitte med en førtiåring på trygd der man prøvde å unngå å få en femtiåring på trygd.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.