Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matbudsjett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 15:26   #81
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matbudsjett

Det jeg stort sett har av frukt og grønt er:
tomat, agurg, paprika, løk, epler, bananer, appelsiner, poteter, gulrøtter og kålrot av og til.
Når jeg skal lage grønnsakssuppe handler jeg inn ekstra fordi jeg lager store porsjoner. Enten for middag i to dager eller for å fryse ned til en middag.

Jeg har begynt å bare kjøpe 4-5 epler o.l siden det varierer hvor mye som går og dermed slipper jeg å kaste så mye.

Gammel 10-04-11, 16:09   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å ha litt forskjellig i kjøleskapet, men hovedsaklig er det alltid jordbær, blåbær, sharon, honningmelon, kiwi, druer, gulrøtter, epler, bananer, pærer, løk, agurk, paprika, hjertesalat, avokoado, brokkoli, purreløk og blomkål å finne.

Gammel 10-04-11, 16:19   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid* brokkoli, agurk, løk, hvitløk, purre, vårløk, gulrøtter, herm. mais, cherrytomater (ikke i kjøleskapet, da), et par typer salat, paprika.

* det står alltid på handlelisten hver fredagen, men når torsdagskvelden kommer kan det være bortimot tomt.

Gammel 10-04-11, 18:23   #84
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Vi kjørte First Price en periode på jobb for å spare inn på budjettet og det er jaggu mye ille der. Jeg kan gå med på at noen av tørrvarene duger. Men ost (som ikke engang er ost) og lignende er virkelig kjipe greier. Vi har et høyt matbudsjett (aner ikke hvor mye - men det er nok over 10.000,- i mnd) og da går det vanvittige summer til frukt og grønt. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer seg på 4.000-5.000,- i måneden om man har en del grønt i kosten....

Den man skjærer skiver av er da ost. Inneholder det samme som Norvegia, men har litt mindre fett.

Gammel 10-04-11, 18:30   #85
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Etter nyttår startet vi med vekesmenyer og handling en gang i uken og matbudsjettet har gått mye ned.

Vi handlet på mega og det flere ganger i uken, handlet det vi ville og hadde lyst på og ofte for mye. Mye mat ble kastet.

Nå er det litt mere kontroll og det er deilig med fylt kjøleskap hver fredag Vi er 2 store og 2 små og bruker nå 5000-6000 i mnd. Vi tar ukeshandelen på rema1000, er mye å spare på det er vår erfaring.

Gammel 10-04-11, 18:34   #86
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handler dere bare det dere har lyst til? Ja.
Ser dere på pris? Nei, på handlelista. Vi lager ukesmeny hjemme og skriver liste og handler det som står på lista. Rett og slett.
Bruker dere bare dyre butikker, eller handler dere på billigbutikker? Når jeg er skikkelig flink handler jeg det som finnes på lista på Rema1000 og så resten på Meny, men som regel kjøpes alt på Meny. Vi kunne spart litt på å handle mer på Rema, men der får vi aldri alt og må i minst en butikk til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:56   #87
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss går det vel ca. 10 000 i måneden til mat og annet som kjøpes på matbutikk (hvis vi ser bort fra restaurantbesøk). Vi ser ikke spesielt på pris, men ukehandler det vi kan på Rema, og går i andre butikker etter det vi har lyst på i tillegg. Vi kjøper det vi har lyst på om det ikke skulle være veldig tomt på kontoen akkurat den uka.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:04   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Håhå, det er ingen problemer å komme opp i 12 000! Vi kjøper mye frukt og grønt, og har f.eks friske bær i hus stort sett alltid. Mye rent kjøtt og fersk fisk fordyrer jo også iom at farseprodukter er langt billigere. Velger stort sett alltid økologiske produkter der det finnes, det fordyrer endel. Vi er to voksne og to store barn.
Nå skal det sies at jeg handlet på Rema for første gang idag, og det var MYE billigere enn i de butikkene vi vanligvis handler i.

Jepp.

Hva som er lite og mye kommer jo helt an på hva man spiser. Jeg spiser ikke brød, poteter, pasta og ris, f.eks. Derimot ganske mye blåbær, bringebær og jordbær. Dette er ganske dyrt. Kjøper man mye på helsekosten (matvarer, altså), så blir det også temmelig dyrt. Her drikker det verken saft eller brus, ikke røyker vi, men likevel tror jeg nok vi spiser for rundt 10000.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:06   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Handler dere bare det dere har lyst til? Ja.
Ser dere på pris? Nei, på handlelista. Vi lager ukesmeny hjemme og skriver liste og handler det som står på lista. Rett og slett.
Bruker dere bare dyre butikker, eller handler dere på billigbutikker? Når jeg er skikkelig flink handler jeg det som finnes på lista på Rema1000 og så resten på Meny, men som regel kjøpes alt på Meny. Vi kunne spart litt på å handle mer på Rema, men der får vi aldri alt og må i minst en butikk til.

Sånn er det her også. Det koster tid og krefter å alltid handle i to butikker.

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva dere ofte har til middag, Nenne. Hadde du giddet å fortelle litt eller vise menyene dine?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:31   #90
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Den man skjærer skiver av er da ost. Inneholder det samme som Norvegia, men har litt mindre fett.

Det er faktisk de store produsentene som lager lavpris osten, også, det er en kjent sak. Fra en artikkel i e24:

Sitat:

Mens Tine produserer hvitost for Rema 1000-kjeden, vil ikke Synnøve Finden ut med hvem de lager ost til, men bekrefter at de produserer ost som ikke har budeia på emballasjen.

Word on the street er at det er Finden som lager First Price.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:49   #91
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper ikke hvem som lager osten, når den ikke smaker godt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:50   #92
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Landlordosten til Rema synes jeg er helt utmerket.

Gammel 10-04-11, 19:52   #93
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg legger meg flat for at jeg blandet med revet ost som ikke er ost. Min erfaring med FP-osten er at den ramler fra hverandre, smaker papp, smelter ikke ordentlig om man skal gratinere noe og er generelt bare ekkel. Men det er meg!

Gammel 10-04-11, 19:55   #94
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Min erfaring med FP-osten er at den ramler fra hverandre, smaker papp, smelter ikke ordentlig om man skal gratinere noe og er generelt bare ekkel. Men det er meg!

Og meg.

Men en annen av billigmerkene går bra.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:03   #95
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Neida, jeg bare argumenterte mot at det ikke var ekte ost! For det er det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:09   #96
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må skjerpe oss veldig for å komme noe særlig under 10000 i mnd. Det er fullt mulig, men da ender vi med mat jeg synes er litt kjip. Det blir fort penger når man skal ha endel frukt og grønt, og man ikke synes gulrot, kålrot potet holder som utvalg. Og hvis man er litt kresen på kjøtt- og fiskemat er det også prisdrivende. For å ikke å snakke om hvis man liker å ha endel krydder og ekstragreier som parmesanost og litt annet snadder som setter smak på maten. Jeg er ikke villig til å ofre det for å komme ned i matbudsjett. Men det vi kan bli flinkere til, er det som en eller annen beskrev lenger oppe - å ha ting på rundgang slik at man ikke har alt man liker best tilgjengelig alltid. Ellers burde halvstore gutter telle som voksne i husholdningsregnskap, de spiser mer enn meg.

Gammel 10-04-11, 20:10   #97
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker ca 2500 kr på mat i uka, da handler vi alt økologisk og ikke på den billigste butikken, for å si det sånn. Det er USA-priser, så jeg regner med at vi må plusse på i alle fall 500 kr hjemme i Norge (selv om vi ikke trenger å være like rigid på økologisk der). Vi har fisk 2-3 ganger i uken, kylling en gang i uken, kjøttdeig en gang, rødt kjøtt en gang, og så spiser vi ute 1-2 ganger i uka på det jevne (torsdagen som regel, noen ganger søndag). Vi handler mye grønt, frukt og bær. Ungene har med seg varm lunsj hver dag på skolen, pluss en snack.

Ser ikke på priser, men handler det vi trenger og har lyst på. Denne uka har vi hatt kokt torsk med poteter og grønnsaker, spagetti og kjøttdeig, ungene hadde rester til middag dagen etterpå, vi var ute og spiste. Kyllingfilet, poteter og salat, en middag ute alle fire, laks, kamskjell, grønnsaker og poteter og i dag blir det biff og salat.

Gammel 10-04-11, 20:37   #98
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men sånne vanlige grønnsaker har jo en enhetskost på 5-30 kroner, da, så det må jo gå store mengder før det blir mye penger?

Vi kjøper ikke økologiske grønnsaker, og vi kjøper alltid i innvandrerbutikk, og selv om vi kjøper MYE grønnsaker (dog ikke like mye frukt) blir det aldri mer enn mellom 150.- og 200.- i uken.

For 150.- kroner får vi f.eks.: 3 kilo poteter, 2 salater, 3 purreløk, sopp, 2 kilo gulrøtter, 1 brokkoli, 1 fennikel, noen epler og 1 ananas.

Jeg skjønner at ikke alle har en innvandrerbutikk i nærheten der de kan få billige grønnsaker og likevel ha mye utvalg, men at grønnsakene utgjør en av de største postene i budsjettet får jeg ikke til å stemme helt?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:45   #99
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har mye kjedelig middager altså, i allefall synes jeg det da.
Men ungene er med på å bestemme hva vis kal ha til middag og at de spiser nok er viktigere for meg en at det er spennende mat.
Med 3 barn som er ganske så forskjellige i hva de liker så blir det mye møting på halvveien. Men vi får ganske variert mat og blir mette da.

Gammel 10-04-11, 21:10   #100
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Vi kjøper ikke økologiske grønnsaker, og vi kjøper alltid i innvandrerbutikk, og selv om vi kjøper MYE grønnsaker (dog ikke like mye frukt) blir det aldri mer enn mellom 150.- og 200.- i uken.

For 150.- kroner får vi f.eks.: 3 kilo poteter, 2 salater, 3 purreløk, sopp, 2 kilo gulrøtter, 1 brokkoli, 1 fennikel, noen epler og 1 ananas.

Jeg skjønner at ikke alle har en innvandrerbutikk i nærheten der de kan få billige grønnsaker og likevel ha mye utvalg, men at grønnsakene utgjør en av de største postene i budsjettet får jeg ikke til å stemme helt?

Det er radikal prisforskjell på å handle grønt hos invandrere og på f.eks. Ica eller Mega. Virkelig. Jeg sier ikke at det er den største utgiften, men jeg tipper at det i løpet av en uke går 7 (eller mer) enheter av hver ting. Altså: 7 agurker, 7 brett dulcitatomater, 7 rødløk, 7 bunter vårløk, 7 søtpaprika og så videre. Det koster fort litt....

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.