|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
kamerat
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?
|
|
|
#63 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Skilpadda:
|
|
|
#64 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg tror forresten at det er lurt å huske på at det er forskjell på å være sliten og ulykkelig. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Originala
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan de måler lykkelig. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg burde vre fryktelig ulykkelig og utslitt og drittlei av både det ene og det andre, og de årene vi ikke fikk til å få barn lagde jeg meg en rosa forestilling om alt det fantastiske jeg aldri skulle få oppleve.
|
|
|
#67 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg blir vel ikke spesielt ulykkelig av å ha barn. Sliten, stresset og med en følelse av å alltid komme litt til kort, men ikke ulykkelig. Samtidig går jeg sjelden og kjenner på den intense lykkefølelsen over å ha barn heller, og det hender jeg misunner mine barnløse venninner som får lov å disponere fritiden sin som de ønsker, alltid. Men jeg har en mening med dagene, en grunn til å stå opp og gjøre sitt beste hver dag og jeg vet, med hånden på hjertet, at hadde jeg ikke hatt dem så hadde de vært alt jeg ønsket meg her i denne verden. Nå som jeg har 3 friske flotte barn så kjenner jeg derimot litt på at for å gjøre lykken komplett, så hadde jeg gjerne ønsket meg en å dele hverdagen med også. Men men, alt til sin tid..
|
|
|
|
#68 |
|
Skal rømme
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Disse undersøkelsene måler stort sett livstilfredshet, som er et mål på om man har føler man har fått til ting man mener er viktig i livene sine. Det å få barn kan gjøre at en må gå på akkord med behov en har på andre områder, i en periode i allefall. Kjærlighetsliv, vennetid, egen- og hobby-tid i tillegg til egen karriere kan ligge brakk i noen år, og det gjør at folk vurderer sin egen livstilfredshet som lavere enn de gjorde tidligere. Og dette er noe annet enn lykke og opplevelse av mening, som jeg vil tro at kan øke når en får barn.
|
|
|
#69 |
|
Peppy!
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg blir lykkelig av ungen min, og har det definitivt bedre etter at jeg fikk ham enn før. Men jeg forstår hvorfor man kan bli ulykkelig av den livsendringen det er å bli forelder. Samlivsbrudd, for eksempel, kan jo være skikkelig grisete når man har barn. Syke barn, barn med problemer etc er jo ting som kan være altoverskyggende vanskelig, og man går jo ikke akkurat rundt og er jublende lykkelig når man står oppi sånt. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Pauset
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg føler at det å få barn fikk meg til å bli voksen. Jeg har virkelig vokst i rollen og ser helt klart at jeg neppe ville vært den samme uten barn. Jeg er mer målrettet, og føler at ansvaret har gjort at jeg har tatt valg som har vært litt lurere enn hva jeg ville tatt hvis jeg ikke hadde barn. Et eksempel er at jeg valgte utdannelse etter inntjeningsmuligheter og ikke nødvendigvis bare "hjertet". Jeg har derimot ikke hatt lyst på mange barn, av omtrent samme årsaker som nevnes i artikkelen. Man må ofre veldig mye av egen selvrealisering føler jeg, og det har ikke jeg lyst til. Et greit kompromiss er da å få 1 barn. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Epikur
|
Det er det fine. Man fortrenger, glemmer og vips så har ens egen dårlige hukommelse medført en haug med unger.
|
|
|
#72 |
|
Shake it out!
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Altså, det hender jeg har lyst til å rive av meg håret noen ganger, men jeg vil ikke definere meg som ulykkelig.
|
|
|
#73 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg må si at jeg føler jeg har forsaket ganske mye for å få barn. Loftsleiligheten min i byen, festivalbonanza hele sommeren, back-packing noen uker i vinterhalvåret i bisarre strøk. Og det selv om vi gjør mer voksenting enn de fleste med (og uten) barn, på grensen til det egoistiske.
|
|
|
#74 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Utrolig mange bra innlegg her
|
|
|
#75 |
|
Shake it out!
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Mitt svar er nok preget av at vi ikke levde særlig utaggerende før vi fikk barn - seks år med studier, bygge hus, barn. Ganske traust og kjedelig.
|
|
|
#76 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Der sa du det |
|
|
|
|
|
#77 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg er ikke ulykkelig. Jeg som er sosial får også dekket behovet. Da jeg var singel gjorde jeg ikke det. Nå kjeder jeg meg absolutt aldri.
|
|
|
#78 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg vet at jeg ville vært svært ulykkelig uten barna. Jeg ønsket meg barn veldig, og slapp heldigvis å vente særlig lenge på å få dem. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Metallica!!
|
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg var meget ulykkelig før jeg fikk barn, jeg tror egentlig at lite var på plass i livet mitt. Jeg har vokst med oppgaven, og jeg er flink på å være en mor som er tilstede.
|
|
|
#80 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?Jeg ble ikke voksen før jeg fikk barn, og jeg fikk barn forholdsvis sent. Jeg er sliten - skikkelig sliten til tider |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|