Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Blir vi ulykkelige av å ha barn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 14:53   #61
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir vi ulykkelige av å ha barn?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis vi ikke hadde hatt barn, så ville vi høyst sannsynlig ikke vært på FP. I rest my case.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 14:57   #62
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis vi ikke hadde hatt barn, så ville vi høyst sannsynlig ikke vært på FP. I rest my case.

Vel...

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 14:57   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda:

Jeg tror ikke jeg ville vært ulykkelig uten barn. Men det er liksom litt håpløst å sette seg inn i. For om jeg ikke hadde fått barn, så ville jeg nok ha trodd at jeg ville blitt lykkeligere med barn sikkert. Men jeg er nok en av de som har gått på en smell ift det å ha barn. Veldig mye ble annerledes enn jeg trodde. Men det er jo ikke bare pga barna. Det er jo pga andre ting som spiller inn i livet, som feks helse.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:07   #64
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror forresten at det er lurt å huske på at det er forskjell på å være sliten og ulykkelig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:26   #65
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan de måler lykkelig.
Jeg ser for meg at jeg i en undersøkelse hadde svart:

Jeg opplever av og til at jeg ikke har nok tid til barna mine.
Jeg opplever av og til at jeg ikke har nok tid til jobb.
Jeg opplever ofte at det er vanskelig å stå opp om morgenen.
Jeg opplever ofte at hverdagen består av rutinemessige oppgaver.
Jeg opplever ofte at jeg ikke har nok tid til fritidsinteresser.
Jeg opplever ofte at jeg tilbringer nok tid med venner.
Jeg opplever ofte at jeg ikke har tid/kapasitet til å møte kravene som stilles til meg.
Jeg opplever av og til at jeg ikke får nok hvile.
Jeg har noen ganger bekmyringer vedrørende privat økonomi.
osv osv osv

Men dersom noen hadde konkludert med at jeg var ulykkelig, så hadde det vært skivebom! For til tross for opplevelsen av å ikke strekke til, følelsen av jeg ikke greier å gi nok overfor både jobb og studier og barn og mann og hus og venner og resten av meg selv, så opplever jeg en grunnleggende tilfredshet i livet mitt som jeg ikke opplevde før jeg fikk barn. Kanskje ville jeg på mange livskalitetsundersøkelser scoret mye høyere før jeg fikk barn, men jeg føler meg likevel mye mer lykkelig nå enn før.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:27   #66
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg burde vre fryktelig ulykkelig og utslitt og drittlei av både det ene og det andre, og de årene vi ikke fikk til å få barn lagde jeg meg en rosa forestilling om alt det fantastiske jeg aldri skulle få oppleve.
Og så satt jeg der plutselig da, med to unger som har behov i alle bauger og kanter, en kropp som definitivt bærer preg av tøffe svangerskap og fødsler, og når alt blir kjipt og leit trenger jeg altså bare å stoppe opp og studere dem.
Og kanskje er jeg ikke helt riktig skrudd sammen, men det finnes ikke den ting som gjør meg mer lykkelig enn å se minsten klare å kave seg opp i sofaen, hoppe i en haug puter og le så han triller. Eller se storesøster sitte dypt konsentrert over en tegning av en langhåret dame med vakker kjole, som hun tegner til meg, fordi jeg er den beste mammaen i hele verden. Stakkars, hun vet jo ikke bedre, men akkurat i sånne hverdagssituasjoner er jeg så lykkelig at jeg til og med kan finne på å skvise ut en tåre eller to. Før jeg stønner på vei til vaskerommet for å prøve å temme skittentøyskurven.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:55   #67
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir vel ikke spesielt ulykkelig av å ha barn. Sliten, stresset og med en følelse av å alltid komme litt til kort, men ikke ulykkelig. Samtidig går jeg sjelden og kjenner på den intense lykkefølelsen over å ha barn heller, og det hender jeg misunner mine barnløse venninner som får lov å disponere fritiden sin som de ønsker, alltid. Men jeg har en mening med dagene, en grunn til å stå opp og gjøre sitt beste hver dag og jeg vet, med hånden på hjertet, at hadde jeg ikke hatt dem så hadde de vært alt jeg ønsket meg her i denne verden. Nå som jeg har 3 friske flotte barn så kjenner jeg derimot litt på at for å gjøre lykken komplett, så hadde jeg gjerne ønsket meg en å dele hverdagen med også. Men men, alt til sin tid..

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 16:16   #68
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Disse undersøkelsene måler stort sett livstilfredshet, som er et mål på om man har føler man har fått til ting man mener er viktig i livene sine. Det å få barn kan gjøre at en må gå på akkord med behov en har på andre områder, i en periode i allefall. Kjærlighetsliv, vennetid, egen- og hobby-tid i tillegg til egen karriere kan ligge brakk i noen år, og det gjør at folk vurderer sin egen livstilfredshet som lavere enn de gjorde tidligere. Og dette er noe annet enn lykke og opplevelse av mening, som jeg vil tro at kan øke når en får barn.

En annen ting er at feks denne undersøkelsen måler endring av livstilfredshet fra da man var gravid, til når man har fått barn. Den sammenligner ikke folk som får barn med folk som ikke får barn. Jeg mistenker at folk som ikke får barn stort sett har enda lavere livstilfredshet, spesielt om de ikke har valgt å ikke få barn selv.

Gammel 11-04-11, 16:35   #69
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir lykkelig av ungen min, og har det definitivt bedre etter at jeg fikk ham enn før. Men jeg forstår hvorfor man kan bli ulykkelig av den livsendringen det er å bli forelder. Samlivsbrudd, for eksempel, kan jo være skikkelig grisete når man har barn. Syke barn, barn med problemer etc er jo ting som kan være altoverskyggende vanskelig, og man går jo ikke akkurat rundt og er jublende lykkelig når man står oppi sånt.

Men for å kommentere det Maverick og Harriet Vane snakker om å være sliten - jeg hadde ikke mer å droppe av fasade da ungen min var baby, jeg gav beng i absolutt alt. Allikevel var jeg dødssliten. Jeg har stor forståelse for at det kan være fullstendig utmattende med småbarn. Jeg har nesten fortrengt det første året.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:00   #70
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler at det å få barn fikk meg til å bli voksen. Jeg har virkelig vokst i rollen og ser helt klart at jeg neppe ville vært den samme uten barn. Jeg er mer målrettet, og føler at ansvaret har gjort at jeg har tatt valg som har vært litt lurere enn hva jeg ville tatt hvis jeg ikke hadde barn. Et eksempel er at jeg valgte utdannelse etter inntjeningsmuligheter og ikke nødvendigvis bare "hjertet". Jeg har derimot ikke hatt lyst på mange barn, av omtrent samme årsaker som nevnes i artikkelen. Man må ofre veldig mye av egen selvrealisering føler jeg, og det har ikke jeg lyst til. Et greit kompromiss er da å få 1 barn.
Jeg tror ikke jeg kunne slått meg til ro med å være barnløs, så jeg trives veldig godt med ting som det er, selv om det selvsagt ikke er noen dans på roser at pappaen hans er så lite involvert.

Ellers så er jeg enig med Maverick i at man må senke kravene. Jeg har et hus som står konstant på hodet og jeg lever tidvis med hodet så vidt over vannet. Men det gjør i alle fall at jeg ikke kjenner så mye på "slitsomheten" med å ha barn. Jeg kjenner egentlig bare på følelsen av forpliktelser, og den ville jeg ikke vært foruten.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:11   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har stor forståelse for at det kan være fullstendig utmattende med småbarn. Jeg har nesten fortrengt det første året.

Det er det fine. Man fortrenger, glemmer og vips så har ens egen dårlige hukommelse medført en haug med unger. det er bare litt over en uke jeg ikke rakk å dusje før mannen kom hjem.

Gammel 11-04-11, 17:41   #72
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det hender jeg har lyst til å rive av meg håret noen ganger, men jeg vil ikke definere meg som ulykkelig. Ikke har jeg hatt barn som har slitt meg ut heller, de har begge sovet godt om natten (og om dagen) siden vi fikk dem (hhv 10 uker og 13 mnd). Aktive når de er våkne, helt klart. Krangler mye med oss og hverandre? Check. Er livet mitt annerledes nå enn om jeg hadde vært barnløs? Selvfølgelig. Men jeg kan virkelig ikke se at jeg hadde vært lykkeligere med et annerledes liv.

Det er selvfølgelig forskjell på selvvalgt barnløshet og ufrivillig barnløshet. Jeg har venner som har valgt et barnløst (hvorfor insisterer iPhone på bar løst? ) liv (men de har mange hunder. ) Jeg tror verken de er lykkeligere eller ulykkeligere enn oss som har barn.

Ungene våre gir oss store gleder og en del bekymringer. De kan få meg til å le så det gjør vondt, og de kan få meg så eitrende forbanna og tom for argumenter at jeg freser at jeg kan forstå at det er folk som denger ungene sine. Noe jeg selvfølgelig ikke gjør, eller truer med å gjøre for den saks skyld.

Mht livet med barn så er ikke våre barn store hindringer på å leve et liv hvor man kan være voksen også. Jeg opplever at mange setter begrensninger på livet sitt, for så å klage over at man blir så bundet når man har barn, og da blir jeg litt . Våre unger har vært med mange steder og opplevd mye, og alt vi gjør er ikke 100% barnevennlig. Dessuten finner vi på ting uten barn - også nå som vi bor valdig langt fra besteforeldre og andre "naturlige" barnevakter.

Om jeg skulle valgt om igjen, basert på det jeg vet, hadde jeg valg akkurat det samme. Jeg ville ikke vært uten knoll & tott om det smalt. Flotte ungene våre, med "feil" og "mangler" er akkurat det som skal til for å gjøre livet slik de skal være. Uten dem måtte jeg funnet noe annet å fylle livet med, og det er ikke gitt at det ville vært noe som ga mindre bekymringer og frustrasjoner.

At jeg noen dager tenker at en uke uten unger hadde vært drømmen betyr ikke at jeg ikke vet at etter den uka hadde det vært siiiiinsykt godt åmfåmdem tilbake.

Det er mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde en jobb eller hobby jeg brant veldig for?

Gammel 11-04-11, 17:58   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si at jeg føler jeg har forsaket ganske mye for å få barn. Loftsleiligheten min i byen, festivalbonanza hele sommeren, back-packing noen uker i vinterhalvåret i bisarre strøk. Og det selv om vi gjør mer voksenting enn de fleste med (og uten) barn, på grensen til det egoistiske.

Vi valgte selv å flytte til Willaland (fordi det summa-summarum var mer verdt med enkle utemuligheter i stedet for å følge til park og bakgård til de er 8), vi dro med oss baby på back-packing (mange ganger), vi er på byfestivaler og bruker en formue i barnevakt. Likevel føler jeg at barnas behov går på bekostning av mine, i hvert fall på hva jeg har lyst å bruke tiden min på. Jeg hater å handle og lage hverdagsmiddag, jeg gnager av meg armen av å vaske gjørmete dresser og regntøy hver j&%%la dag, jeg får ikke trent, jeg får ikke gått på halvparten av de konsertene jeg vil eller lest de bøkene jeg ønsker, og det er så fordømt HVERDAG hele tiden.

Samtidig som livet har en helt annen verdi.

Vi var helt på 50/50 på om vi skulle ha barn, og hadde vi vært litt yngre, hadde vi helt klart ventet noen år til for å rase enda mer fra oss. Det er jo som pokker at man ikke kan kjøre parallelforsøk med sitt eget liv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 18:08   #74
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Utrolig mange bra innlegg her

For min del, så var jeg ikke spesielt happy når tøtta kom til verden, det må jeg innrømme, men etterhvert som hun vokste opp og jeg overtok forsørgeransvaret så trives jeg egentlig mer og mer med det.

Greit nok, så kan jeg ikke farte på byen annenhver dag eller reise på backpackerferie i tre måneder i asia, men det hadde jeg neppe gidda uansett. Nå har jeg en unnskyldning for å la være å gjøre en masse irriterende ting i "selvrealiseringens" navn samtidig som jeg med mer eller mindre rette kan kalle meg selv "ansvarsfull" og "voksen". Win-win

Gammel 11-04-11, 18:38   #75
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt svar er nok preget av at vi ikke levde særlig utaggerende før vi fikk barn - seks år med studier, bygge hus, barn. Ganske traust og kjedelig. Vi lever uendelig mye mer spenner og variert med barn enn uten. Og jeg ser at innen barna blir store så er økonomien god nok til at vi virkelig kan kose oss. Jeg angrer overhode ikke på at vi ikke "raste fra oss" før vi fikk barn, ikke litt en gang. I tillegg har måten vi fikk barn på også gitt oss ting jeg aldri ville vært for uten, både mht opplevelser, erfaringer og ikke minst vennskap.

Selvfølgelig setter det å ha barn begrensninger på livet, og jeg innser at vi er heldige som har anledning til å kjøpe oss ut av en del av de tingene vi ikke utstår å gjøre. Det hadde unektelig vært en annen situasjon om vi hadde elendig økonomi, og jeg har også vært i den kvelende tidsklemma som nesten tok knekken på både det ene og det andre n

Gammel 11-04-11, 18:43   #76
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Disse undersøkelsene måler stort sett livstilfredshet, som er et mål på om man har føler man har fått til ting man mener er viktig i livene sine. Det å få barn kan gjøre at en må gå på akkord med behov en har på andre områder, i en periode i allefall. Kjærlighetsliv, vennetid, egen- og hobby-tid i tillegg til egen karriere kan ligge brakk i noen år, og det gjør at folk vurderer sin egen livstilfredshet som lavere enn de gjorde tidligere. Og dette er noe annet enn lykke og opplevelse av mening, som jeg vil tro at kan øke når en får barn.

En annen ting er at feks denne undersøkelsen måler endring av livstilfredshet fra da man var gravid, til når man har fått barn. Den sammenligner ikke folk som får barn med folk som ikke får barn. Jeg mistenker at folk som ikke får barn stort sett har enda lavere livstilfredshet, spesielt om de ikke har valgt å ikke få barn selv.

Der sa du det

Eg klarer ikkje å definere "lykke" skikkelig oppi dette. Eg var meir tilfreds når eg var barnlaus. Om det skal kallast "lykkelig" veit eg ikkje, men livet var veldig bra, og det å få barn var egentlig ikkje spesielt interessant. Etter ein del tankevirksomhet valgte eg å få barn (han ville gjerne ha, og hadde tenkt ferdig for mange år sidan). Og det var riktig, og flott, og bra, men eg er ikkje blitt lykkeligare. Eg har i grunn alltid vore nokså tilfreds med livet. Det var til tider leit å vere utan partnar - aleine ville eg ikkje vore. Sånn sett har det å ha ein partnar gjort meg meir "lykkelig" enn det å få barn.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 19:06   #77
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke ulykkelig. Jeg som er sosial får også dekket behovet. Da jeg var singel gjorde jeg ikke det. Nå kjeder jeg meg absolutt aldri.

Sint frustrert og engstelig, ja. Men ikke ulykkelig. Absolutt ikje det samme i mitt hode.

Gammel 11-04-11, 19:10   #78
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet at jeg ville vært svært ulykkelig uten barna. Jeg ønsket meg barn veldig, og slapp heldigvis å vente særlig lenge på å få dem.

Når det er sagt, så er det utrolig mye mer krevende å ha barn enn jeg hadde forestilt meg. Barn kommer i alle varianter, og jeg har fått en av den enkle varianten og en av den kompliserte varianten. Å være ungdomsforelder til en krevende ung gutt er ikke det som gjør meg mest lykkelig.. Det er stunder hvor jeg kjenner meg lykkelig, men det finnes også definitivt stunder hvor jeg føler meg som verdens mest mislykkede, kjedeligste, sureste og mest masete mamma. Det tærer på både foredrerolle og kjæresterolle, og jeg kan godt forstå at enkelte kan føle seg ulykkelige i foreldrerollen, dog uten at jeg gjør det.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:23   #79
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg var meget ulykkelig før jeg fikk barn, jeg tror egentlig at lite var på plass i livet mitt. Jeg har vokst med oppgaven, og jeg er flink på å være en mor som er tilstede.
Vi har mye takeaway middager fordi det er så mye kjekkere med riskrig når vi ikke har kokt risen selv.
Vi har hauger og lass med skittentøy på vaskerommet fordi det er mye kjekkere å bruke helgene på å leke fremfor å vaske klær.
Vi panikkrydder når vi får besøk, fordi vi vil heller bruke de våkne timene våre sammen, fremfor å ta hverdagsstresset.
Vi er stort sett tilstede for hverandre, og jeg elsker hvert sekund av livet mitt etter at Lille ble en del av det.

Gammel 11-04-11, 20:56   #80
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg ble ikke voksen før jeg fikk barn, og jeg fikk barn forholdsvis sent. Jeg er sliten - skikkelig sliten til tider - men ulykkelig, nei. Hverdagene er travle med 3 barn, jobb, henting, matlaging, vask osv osv. Jeg kan savne egentid og det å få sovet skikkelig og leeeenge. Men å andre siden er jeg blitt flinkere til å faktisk bruke den tiden jeg får for meg selv. Jeg er blitt mer sosial - går på kino, cafèturer, ut og drikke vin med veninner, trening, konserter, helgeturer hit og dit osv. Har en helt annen bevissthet til det nå, enn det jeg hadde før når jeg hadde all verdens tid til rådighet.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.