Sv: Omskjæring av gutter, dødsrater
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er mot mannlig omskjæring, men ikke på grunn av dødsraten. Jeg er imot fordi at det er unødvendige, kulturelle inngrep som man gjør på babyer/barn.
Jeg skjønner poenget ditt, og er enig i at dødsraten ikke er veldig stor gitt at dette er et kirurgisk inngrep - at tallene primært er ille fordi det er et unødvendig kirurgisk inngrep.
Men hvis tradisjonen bare hadde vært unødvendig og overhodet ikke hadde hatt noen klart negative konsekvenser for barnet, så hadde det jo ikke vært noe poeng i å være mot det. Hvis f.eks. skikken gikk ut på å barbere hodet til barnet når det er 8 dager gammelt, så er jo det like unødvendig, men siden det ikke er vondt eller farlig, så ville jeg ikke brydd meg om det dersom folk gjorde det.
Grunnen til at jeg postet denne statistikken var at det, i en tidligere diskusjon, var flere som så ut til å tro at inngrepet er fullstendig ufarlig, og som dermed ikke helt forstod hvorfor det var så ille at man gjorde det. Dødsrisikoen som følger et kirurgisk inngrep er bare én blant mange uheldige ting knyttet til omskjæring - komplikasjoner som ikke er dødelige, men kan være smertefulle og ubehagelige, er det jo også risiko for; smerte av selve inngrepet er et tredje poeng, og risiko for nedsatt seksuell funksjon senere i livet er et fjerde.