Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitert til kaffe

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-11, 20:48   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invitert til kaffe

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis du tenker på meg så blir jeg litt lei meg hvis noen av våre gjester tenkte som deg, ja, men det kan jeg ikke styre og jeg fikk et flott bryllup. Synes det blir litt sånn fornærmet tante Olga-vibber av at man absolutt må sitte å tvinne tommeltotter og tenke at man ikke er en "skikkelig" gjest. Det er ganske vanlig at man samler seg som en gjeng og tar et glass sammen og som Nessie skisserer er det vel ikke akkurat å komme midt i feiringen i 18-19-tiden etter middag. Jeg er faktisk vant til at festen etterpå er vel så viktig for gjestene som å få middag og høre Onkel Pers tale.

Det viktigste er jo at du hadde et fint bryllup. Vi er bare uenige om kaffegjester i bryllup.

Men jeg syns det er greit å si det, for det kan jo være interessant for folk som planlegger bryllup å vite at mange syns det er litt kjipern, og ta det med i betraktningen.

Gammel 14-04-11, 20:55   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det viktigste er jo at du hadde et fint bryllup. Vi er bare uenige om kaffegjester i bryllup.

Men jeg syns det er greit å si det, for det kan jo være interessant for folk som planlegger bryllup å vite at mange syns det er litt kjipern, og ta det med i betraktningen.

Ja, det er vel ikke en hemmelighet at mange synes det. Men jeg klarer bare ikke å se hva som er så utrolig kjipt. Har blitt bedt som kaffegjest i to bryllup selv, begge døtre av nabo av mine foreldre og ene gangen var fordi vi ikke var nære venner, men såpass at det var hyggelig å bli bedt og andre gangen litt for å være "dansejente" for kompisene til brudgommen. Men jeg drikker jo gjerne mye vin og danser hele natten, så jeg ser det fra den siden. Jeg er også vant til at det ikke er helt uvanlig i mine kretser å gjøre det sånn, og folk er vant til det og gjerne samler seg til et lite lag mens middagen står på og kommer blide og fornøyde til fest. Vi sparte også noen taler til kaffen og de fikk med seg kakeskjæring, brudedansen etc.
Men omstendighetene spiller selvfølgelig inn, om man er bedt 80 mil avgårde, om man ikke er en "festløve" og vil gå hjem kl 23 og dersom brudeparet har vært så lite fintfølende å be kun 3 kaffegjester er det kjipt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 20:59   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo an på når kaffen starter også. I vår vennekrets har kaffen stort sett startet i 21-22 tiden. Ikke så veldig snasent å bli bedt til kaffe da (de fleste har av den grunn droppet det).
Jeg er vant til middager på 4-5 timer i bryllup, med morsomme taler og masse gøy. Middagen er det absolutte høydepunktet.

Dersom det blir stilt et lokale til disp med litt lett servering for kaffegjestene, ville det vært greiere, også om man måtte reise tenker jeg. Den gangen jeg ble bedt om å reise ørten mil, ble det arrangert en fellesmiddag på Egon først hvor man selv måtte betale. Det ble litt for sært for meg når man i tillegg måtte betale reise og hotell.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 21:07   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det krever litt av vertskapet å gjøre det bra. Vi var veldig obs på dette med forsinket middag, så vi kjørte stramt løp med talene og sparte noe til etterpå. Vi sto klare på trappen for å ønske velkommen når de andre kom.
GydaG, litt rart å takke nei til evnt framtidige invitasjoner, det skal vel godt gjøres at alle gjør det like dumt som det du opplevde.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 14-04-11, 21:09   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det krever litt av vertskapet å gjøre det bra.

Dette oppsummerer vel egentlig det vi mange mener. Kaffe- og festgjest kan være helt fint, men det krever kanskje litt ekstra.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 21:15   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette oppsummerer vel egentlig det vi mange mener. Kaffe- og festgjest kan være helt fint, men det krever kanskje litt ekstra.

Det krever tilrettelegging ja, og at det er gjennomtenkt mht antall kaffegjester, tidspunkt, at middagen er ferdig, at en del kjenner hverandre og kan samles, at de får drikke når de kommer og blir ønsket velkommen.
Men ifølge Nextlife over her så er det uansett kjipt selv om jeg og andre kjenner til godt gjennomførte sånne bryllup.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 14-04-11, 22:10   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det krever tilrettelegging ja, og at det er gjennomtenkt mht antall kaffegjester, tidspunkt, at middagen er ferdig, at en del kjenner hverandre og kan samles, at de får drikke når de kommer og blir ønsket velkommen.
Men ifølge Nextlife over her så er det uansett kjipt selv om jeg og andre kjenner til godt gjennomførte sånne bryllup.

Jeg syns det. Men meg om det, du trenger jo heldigvis ikke tenke på det.

Gammel 15-04-11, 15:53   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det krever litt av vertskapet å gjøre det bra. Vi var veldig obs på dette med forsinket middag, så vi kjørte stramt løp med talene og sparte noe til etterpå. Vi sto klare på trappen for å ønske velkommen når de andre kom.
GydaG, litt rart å takke nei til evnt framtidige invitasjoner, det skal vel godt gjøres at alle gjør det like dumt som det du opplevde.

Jeg tenker at du ikke har sittet utenfor et festlokale i to timer og blomstret og følt deg svært lite velkommen. Og selv om det sikkert kan gjøres litt mer ok, så velger jeg for min egen del å droppe det. Den aktuelle gangen reiste forøvrig brudeparet avsted med en gang brullupskaken var skåret opp, så det var bare såvidt jeg rakk å gratulere dem før de forsvant. Og da halve selskapet forlot lokalet like etterpå ble det rett og slett en helt underlig affære.
I de bryllupene jeg har vært i har evt kaffegjester vært invitert tidligst kl 21.00, forresten, og selskapet har naturlig nok brutt opp etter at brudeparet har forlatt åstedet før midnatt. Det kan jo være at det er anderledes andre steder, men det har ikke jeg opplevd. Og når man da legger til dette i erfaringene blir summen slik at jeg altså foretrekker å heller droppe det.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 16:05   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg tenker at du ikke har sittet utenfor et festlokale i to timer og blomstret og følt deg svært lite velkommen. Og selv om det sikkert kan gjøres litt mer ok, så velger jeg for min egen del å droppe det. Den aktuelle gangen reiste forøvrig brudeparet avsted med en gang brullupskaken var skåret opp, så det var bare såvidt jeg rakk å gratulere dem før de forsvant. Og da halve selskapet forlot lokalet like etterpå ble det rett og slett en helt underlig affære.
I de bryllupene jeg har vært i har evt kaffegjester vært invitert tidligst kl 21.00, forresten, og selskapet har naturlig nok brutt opp etter at brudeparet har forlatt åstedet før midnatt. Det kan jo være at det er anderledes andre steder, men det har ikke jeg opplevd. Og når man da legger til dette i erfaringene blir summen slik at jeg altså foretrekker å heller droppe det.

Ja hvis det er sånn det gjøres i dine kretser så skjønner jeg at du ikke gidder, hørtes ikke ok ut i det hele tatt. I innlegget til Pelle rett før ditt ble det fortalt om en helt annen greie som jeg og andre synes er veldig bra. Jeg tror det gjøres på en fin måte like mye som det du forteller om.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-11, 16:55   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Den aktuelle gangen reiste forøvrig brudeparet avsted med en gang brullupskaken var skåret opp, så det var bare såvidt jeg rakk å gratulere dem før de forsvant. Og da halve selskapet forlot lokalet like etterpå ble det rett og slett en helt underlig affære.
I

Dette er helt på siden, men en skikk jeg ikke skjønner. Når jeg først skulle gifte meg så skulle jeg søren meg få med meg hele festen. Har aldri opplevd det i bryllup jeg har vært i, men nå har jo jeg vært i bryllup der det er helt vanlig å invitere folk til kaffen også da så det kan jo være at mine venner rett og slett ikke skjønner hvordan man skal arrangere bryllup.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:14   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette er helt på siden, men en skikk jeg ikke skjønner. Når jeg først skulle gifte meg så skulle jeg søren meg få med meg hele festen. Har aldri opplevd det i bryllup jeg har vært i, men nå har jo jeg vært i bryllup der det er helt vanlig å invitere folk til kaffen også da så det kan jo være at mine venner rett og slett ikke skjønner hvordan man skal arrangere bryllup.

Nei, jeg begriper heller ikke den der altså. Det var i alle fall veldig viktig å ha bryllupsnatt på hotellet, før man frisk og opplagt satte seg på flyet for å reise på bryllupsreise dagen etter.
Bruden fikk det som hun ville, men for meg ble det hele litt for amerikanisert, rett og slett.
Da vi giftet oss hadde vi koldtbord på et tursted i marka jeg har et spesielt forhold til, med hele familien tilstede, og de siste som forlot lokalet var oss, og foreldrene våre. For meg var det den beste måten å gjøre det på, da fikk de som hadde en sterk mening om saken (min mor, som bare har meg og har hatt tanker om det å gifte bort datteren sin) også et selskap, det ble ikke noen halvgjester som måtte vente på gangen, og vi hadde et koselig bryllup hvor alle hadde det koselig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 21:07   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært kaffegjest to ganger.

Den ene gangen reiste vi langt og brudeparet hadde liten middag bare med nærmeste familie. Men der var mange vi kjente og som vi kunne være med og det var kaffe og dans og nattmat, så vi følte at det var en ordentlig fest.

Den andre gangen var bryllupet til Ru og der var det veldig hyggelig å være kaffegjest. Middagen var ferdig da vi kom og vi følte at vi ble ønsket ordentlig velkommen og hadde en veldig hyggelig kveld.

Jeg kan gjerne være kaffegjest igjen. Men det skal nok litt mer til at jeg reiser langt for å være det.

Ellers helt enig i at dersom man inviterer kaffegjester må man anstrenge seg for å faktisk være ferdig med middagen når de kommer og få dem til å føle seg velkomne.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 21:07   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffegjester er kjipegjester, rett og slett. Som de andre over her nevner blir det ofte forsinkelser, man blir henvist til venterom der man gjerne hører de ordentlige gjestens latterbrøl og det er ikke rasende festlig.
De eneste tilfellene jeg kan gå med på at kaffegjester kan være en idè er når middagsgjestene kun består av forlovere og den aller, aller nærmeste familen, sltså foreldre, søsken og evt. besteforeldre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.