Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kanin og marsvin sammen

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 16:14   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Huff, det er utrolig mye feilinformasjon om kaninhold (det er det sikkert om marsvin også, men det har jeg ikke kunnskap om). Kaniner og marsvin skal IKKE stå i samme bur. De er to vidt forskjellige dyr med helt forskjellige behov og de vil aldri bli noen glede for hverandre. Sett de i hvert sitt bur med en gang!

Jeg ser noen her sier at kaninen kan få marsvinmat og vitaminer i vannet sitt. Dette er også veldig, veldig feil. Kaniner skal ha høy og litt tilskudd av KANINpellets. Den kan godt få en gulrotbit i ny og ne (2-3 cm), men ellers er det høy som er en kanins hovedføde. Den skal ikke ha noen form for vitamintilskudd. Det kan faktisk være skadelig for en kanin å få c-vitamintilskudd slik et marsvin skal ha.

Vær ellers klar over at kaninen (og sikkert heller ikke marsvinet) er dyr som vil trives i et bittelite bur. De trenger enten store bur (da snakker vi etter min mening om minimum 1 kvm pr dyr) eller aller helst mulighet til å gå fritt det meste av dagen. Marsvin og kanin holdt i disse bittesmå burene som dyrebutikkene selger, er rett og slett dyreplageri.

Jeg ville forøvrig klaget på informasjonen du fikk i dyrebutikken. At kaniner og marsvin ikke skal gå sammen, er basic kunnskap som selv den ferskeste dyrebutikk-ansatt egentlig bør vite.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 17:55   #2
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

De er to vidt forskjellige dyr med helt forskjellige behov og de vil aldri bli noen glede for hverandre. Sett de i hvert sitt bur med en gang!

Jeg synes det er litt i hardeste laget å si, for man ser jo rett som det er rarere ting i dyreverden.

Her for eksempel.

Og her:

Det skal sies at jeg vet ingen ting om hverken marsvin eller kaniner, men vet endel om trivsel... Og da tenker jeg som så, at hvis marsvinet virker "lykkeligere" og mer tilfreds av å få en kaninvenn, så er det kanskje ikke så nøye om de "egentlig" ikke skal kunne trives i hverandres selskap? :enkel:

Gammel 17-04-11, 18:11   #3
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner. Jeg er egentlig fryktelig usikker. På meg ser det ut som om de har det bra sammen, marsvin prater jo og utfra lydene og oppførselen så er det tydelig for meg at han ble glad for selskapet, kanin eller ikke. Leverer jeg tilbake kaninen blir jentene kjempetriste, og å kjøpe et marsvin til blir litt i meste laget i tillegg til kanin, marsvin og tre gale unger. Jeg kan gå tilbake og kjefte på dyrebutikkdamen som tydeligvis var helt på jordet, men på en måte er skaden allerede skjedd.

Marsvinet er overvektig og jeg gir det så lite pellets som mulig, det får for det meste grønnsaker og frukt (salat, gulrot, eple, druer, appelsin, brokkoli etc) og høy, det samme kan kanin også spise, så vidt jeg forstår. Jeg har i tillegg kjøpt marsvinpellets som de begge skal kunne spise, om det stemmer vet jeg ikke.

Men jeg skal skaffe et bur til til kaninen, må bare forhøre meg litt rundt for å se om det er noen som har et på lager et sted, for et ekstra bur hadde jeg ikke planlagt med i budsjettet denne mnd.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:03   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Marsvinet er overvektig og jeg gir det så lite pellets som mulig, det får for det meste grønnsaker og frukt (salat, gulrot, eple, druer, appelsin, brokkoli etc) og høy, det samme kan kanin også spise, så vidt jeg forstår. Jeg har i tillegg kjøpt marsvinpellets som de begge skal kunne spise, om det stemmer vet jeg ikke.

Om det er overvektig så bør du kutte ut eple, druer, appelsin etc. Brokkoli, salat og en liten gulrotbit er mer passende mat.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:08   #5
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om det er overvektig så bør du kutte ut eple, druer, appelsin etc. Brokkoli, salat og en liten gulrotbit er mer passende mat.

Ja, jeg prøver å begrense det, men har ikke hjerte til å kutte det helt ut, så det blir i små mengder et par ganger i uken. Hovedinntaket er grønnsaker og høy

Og, jeg skjønner sammenligningen din, Joika, jeg får få tak i et bur så fort som mulig, og heller bare la dem leke sammen utenfor burene i stedet for å bo sammen.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:16   #6
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Ja, jeg prøver å begrense det, men har ikke hjerte til å kutte det helt ut, så det blir i små mengder et par ganger i uken. Hovedinntaket er grønnsaker og høy

Og, jeg skjønner sammenligningen din, Joika, jeg får få tak i et bur så fort som mulig, og heller bare la dem leke sammen utenfor burene i stedet for å bo sammen.

Det er ikke noe mer pes med 2 marsvin, kontra et heller. Tror nok ikke du vil angre om du skaffer et marsvin til. Marsvin trenger heller ikke like mye plass som en kanin, og er generelt lettere å holde, syntes jeg.

Gammel 17-04-11, 19:02   #7
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg synes det er litt i hardeste laget å si, for man ser jo rett som det er rarere ting i dyreverden.
Det skal sies at jeg vet ingen ting om hverken marsvin eller kaniner, men vet endel om trivsel... Og da tenker jeg som så, at hvis marsvinet virker "lykkeligere" og mer tilfreds av å få en kaninvenn, så er det kanskje ikke så nøye om de "egentlig" ikke skal kunne trives i hverandres selskap? :enkel:

Jeg tror at dyret for oss kan virke oppspilt og lykkelig uten at det trenger være det. Et forsøk på en sammenligning: Om man setter et menneske sammen med en sjimpanse, så ville det helt sikkert bydd på gode stunder med morro og omsorg, men en sjimpanse kan likevel enkelt slå i hjel et menneske fort, så det betyr ikke at idyllen er virkelig og at de forstår hverandre.

Et marsvin blir garantert lykkeligere sammen med et annet marsvin enn en kanin. Mine prater sammen, klør hverandre og steller pelsen til hverandre. De deler også maten og sover i samme hus. Jeg har hatt kanin og marsvin sammen da jeg var ung og uopplyst, og de hadde ikke denne relasjonen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.