Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyrehager - hva syns du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-11, 18:07   #81
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyrehager - hva syns du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg mener at viss du tror det er sånn så vet du ikke så mye om dyrs adferd

Vet ikke mye om dyr generelt, men jeg vet mye om de dyrene vi har og har hatt i huset.

Gammel 23-04-11, 18:09   #82
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Vår fugl sitter OPPÅ buret og har frihet til å fly akkurat hvor hun vil. Hun velger faktisk selv å gå inn i buret når hun vil, ikke når vi sier at hun skal dit. Og sånn har det vært siden hun var mer eller mindre nyfødt.

Om du lar burdøra stå oppe 24/7 og gir henne mat og vann et annet sted, vil jeg tippe maks 1 mnd før hun overhode ikke lenger vil bruke buret sitt.
At dyr gjør noe frivillig betyr ikke at det ikke er en negativ adferd.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 18:43   #83
Steinbukken
Nybegynner

Steinbukken sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Steinbukken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er jo litt trasig å se på alle dyrene som er innestengt, men det er jo morsomt å se sånne dyr som ikke finnes her da. Vi var i ålborg i sommer når vi var i danmark og det var stas.

Steinbukken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 19:18   #84
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om du lar burdøra stå oppe 24/7 og gir henne mat og vann et annet sted, vil jeg tippe maks 1 mnd før hun overhode ikke lenger vil bruke buret sitt.
At dyr gjør noe frivillig betyr ikke at det ikke er en negativ adferd.

Hun har døra oppe 24/7 og får mat og vann andre steder også, så hun trenger faktisk ikke å gå inn i buret hvis hun ikke vil.

Gammel 23-04-11, 20:18   #85
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har døra oppe 24/7 og får mat og vann andre steder også, så hun trenger faktisk ikke å gå inn i buret hvis hun ikke vil.

Hvorfor har dere bur til henne da?

Gammel 23-04-11, 21:13   #86
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Hvorfor har dere bur til henne da?

Hvorfor har du seng?

Gammel 23-04-11, 21:16   #87
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvorfor har du seng?

Fordi jeg synes det er ubehagelig å ligge på gulvet?
Sover undulater i seng?

Gammel 23-04-11, 21:18   #88
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Fordi jeg synes det er ubehagelig å ligge på gulvet?
Sover undulater i seng?

I likhet med mennesker trenger også dyr steder som er bare deres. Vi har en nymfeparakitt, da. Men hun trenger faktisk en pinne å sitte på for å sove godt, akkurat som vi trenger en seng for å sove godt. Og siden ikke vi gidder å plante et stort tre i stua, så har vi bur med dertil egnede sittepinner i, slik at hun både naturlig får filt neglene, og sånn at hun sitter stødig når hun sover.

Gammel 23-04-11, 21:34   #89
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne dere ikke skrudd opp en pinne på veggen uten buret "rundt"?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 22:05   #90
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klart vi kunne det, men vi hadde buret, så hvorfor ikke bruke det? Er det virkelig så fælt at hun har et eget hus. Alle her inne har jo egne hus som de er fri til å gå fra og komme til. Hun har også sitt hus. Sitt domene som ingen er i.

Gammel 23-04-11, 22:18   #91
levovs
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2011
levovs har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er ikke det upraktisk da, å ha dritten liggende rundt i stua?

levovs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 22:21   #92
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av levovs, her.

Veggen ville i alle fall bli veldig stygg!

Gammel 24-04-11, 00:59   #93
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av levovs, her.

Antar at fuglen sikkert kunne trenes opp til å bæsje i en boks eller noe. Men jeg ser jo poenget med at den sikkert trives i buret sitt og derfor likegodt kan ha det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 11:35   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva med på middagsbordet?

Dette summerer vel greit opp min holdning. Bare at andre veien.
Jeg har ikke problemer med at dyr holdes i bur dersom det er et poeng å holde dem i bur. Et mobbet barn som elsker kaninen sin feks - synd for kaninen å sitte i det buret, men for meg vil nytten for barnet være mer verdt. Dyr som mat? Sikkert kjipern å ende som mat ja. Men vil jeg slutte å spise dyr likevel? Nei, jeg vil ikke det faktisk.

Det er forskjell på dyr og mennesker for meg. Og det er greit å utsette dyr for forhold mennesker ikke skal utsettes for. Det er ikke det samme som at jeg tar lett på dyreplaging. Men nå er det også en ganske romslig avstand mellom å holde undulater i bur og å dryppe kaniner i øynene med syre. Et dyr som holdes i bur og aldri har kjent noe annet og ser ut til å trives greit med dette er ikke et mishandlet dyr. Det hadde vært lykkeligere ute i det fri - joda. Men nå vet altså ikke dyret dette. Og noen dyr hadde ikke hatt det bedre i det fri enn i dyrehager heller - all den tid de er utryddet over hele verden og kun lever i dyrehager.

Dog mener jeg at man må ha et bur eller en innhegning som er tilfredsstillende slik at dyret kan leve noenlunde ok. Det er ikke ok å holde løver i bur på en kubikkmeter. Det er heller ikke ok å holde kampfisker i gullfiskboller. Men kanin i bur ute i hagen på sommeren er helt greit for meg så lenge den kaninen har en misjon og gir mening til ett eller annet og stelles godt. Om formålet ikke er annet enn å lage paella av den så er det greit det og - fortsatt under forutsetning av at kaninen ikke lider nød mens den lever.

Og nei - jeg mener ikke at dette kan overføres på mennesker.

Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 13:20   #95
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Instinkter er sterke saker ja. Men jeg tror likevel at et dyr kan ha det bra selv om ikke omgivelsene er 100% naturlige for det. Og selv om det har litt mindre boltreplass enn det ville hatt i naturen. I bytte får det stabil tilgang på mat og fravær av naturlige fiender/rovdyr. Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet på menneskehetens vegne fordi vi holder dyr i fangenskap, men jeg tenker at dette bør gjøres med dyrevelferd i fokus og hvor man tar hensyn til dyrets instinkter og naturlige adferd.

Jeg får litt vondt av hester som bor i en trang boks inne og har en liten luftegård ute og som alt for sjelden får løpe fritt rundt. Og jakthunder som har havnet hos en eier som egentlig ville ha en sofahund, men som valgte etter utseende. Og fugler som sitter i små bur og ikke får ut og fly. Og kaniner som aldri får gress under potene. Ikke noe av dette er graverende, og dyrene har det sikkert rimelig greit og vil ikke vise tegn på mistrivsel, men de kunne definitivt hatt det bedre. Samtidig er det misforstått dyrevern å tro at en vill tilværelse alltid er det beste.

SF: Jeg er enig med deg i at et barn som trenger et kjæledyr kan få ha en kanin. Men jeg synes ikke barnets behov fritar oss fra å lage et miljø for kaninen som er best mulig for den. Det samme med husdyr, jeg har ingen problemer med at vi slakter dyr. Men jeg har problemer med at vi aler opp dyr på en sånn måte at de ikke får oppleve en viss grad av frihet og "naturlig" tilværelse av hensyn til økonomi eller pelskvalitet.

Maggie: Det høres ut som fuglen din har det bra. Jeg er enig med deg, fuglen kan fint finne trygghet i buret sitt. Men det at dyr ikke vet om noe annet liv er bare til en viss grad relevant. Så lenge dette er et godt liv synes jeg det er greit, men hvis vi snakker om et liv uten mulighet til å få brukt kroppen sin og det den har av hjernekapasitet er det ugreit selv om dyret ikke stiller spørsmål. Det er vanskelig, for vi kan ikke tenke på hva som ville vært greit for et menneske og overføre det på dyret, vi må ta hensyn til de ulike dyrerasene og den kunnskapen vi har om deres adferd og instinkter for å prøve å lage et så godt mijø som mulig for dyret.

Gammel 24-04-11, 15:03   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Katta - helt klart. Dyr i fangenskap skal holdes ansvarlig og så godt som mulig. Har man kanin så skal den ha uteburmulighet på sommeren. En hest skal trimmes så den får løpe og en hund skal brukes sånn at den har et meningsfylt liv. Det skal være et godt liv - selvom det ikke er et liv som er naturlig eller fullstendig optimalt. Det å utnytte dyr til eget behag er en frihet under ansvar det også.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.