Sv: Blomster i full skygge?
Opprinnelig lagt inn av Christa, her.
Selvsagt googler jeg, men når jeg har prøvd flere år og alt bare dør, og jeg som sagt virkelig ikke har peiling så tenkte jeg at det sikkert er noen hageinteresserte her på fp som kanskje kom med et sikkert kort, noe man bare ikke kan misslykkes med.
Takk for linker, skal sjekke de ut. Fuchsian ser nydelig ut.
Hva har du prøvd, da? Jeg synes det har gått veldig bra med følgende skyggeplanter:
Klatrehortensia: Bare pass på så den ikke klatrer rett på husveggen, for den kan skade treverk. Min er ganske ny, så jeg har ikke sett den blomstre ennå. Men det kommer nok, det er jeg sikker på.
Syrinhortensia: Veldig enkel å få til. Får store buketter av gul-hvit-rosa blomster sent om sommeren som står utover høsten.
Høstanemone: nydelige, sarte rosa blomster på høye stilker, med med lavt bladverk. Blomstret helt til frosten kom i fjor, og begge plantene mine, både den som sto i halvskygge og den som hadde nesten fullskygge, blomstret like fint.
Akeleie: mine spirer og gror for harde livet nå, men jeg er spent på om det kommer blomster (andre sesong nå).
Marikåpe: gir grønt og frodig bladverk.
Hosta: tar tid før de blir store nok til å monne noe særlig, og blir fort spist av snegler. Men ellers er det jo veldig fine.
Jeg har et bed med god drenering, og ca 40 cm dyp jord.