Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011
Opprinnelig lagt inn av Mei, her.
En annen plante som mange regner som ugress er fagerfredløs. Den vokser også overalt og sprer seg enormt. Hos meg har den fått lov å vokse på et sted i hagen med lite sol, ekstremt tørr jord der røttene fra naboens hekk har tatt helt over plenen. De trives, plassen er ikke lenger brun og stygg - og jeg er fornøyd;

Er det det den heter?!
Vi har den i hagen i borettslaget, den øker området sitt med ca 30% hver sesong. Satans greie. Nå dekker den ca 12kvm. Og er vanskelig å grave opp. Jeg hater saken, den er fin når den blomstrer, men resten av tiden dreper den alt annet som er plantet til pynt, infiserer alle bed, og tar over plenen.
Eksamen og hagearbeide burde jo gå glimrende i lag, men nei. Nå er eksamen over, og jeg har jukset: rakk ikke plante krydderurter i år, så jeg har kjøpt noen på bondens marked. Økologisk dyrket så jeg har håp om at de er litt mer robuste enn rælet fra rema.
Vi har en litt liten veranda i 2 egt, steksol hele dagen og ganske mye vind (til bergen å være), samt MASSE vann. Så ikke alt overlever her. Timian døde, gressløken stortrives, har pådratt meg noen andre løkplanter jeg ikke aner hva er, men de smaker godt og trives. Peppermyntet er på vei opp og klar for å lage avleggere av.
Har kjøpt: salvie (plantet inne), Estragon, selleripersille, løpstikke (så glad i den, håper den overlever), Sar.
Ser frøene på klimatisen min er begynt å komme. Skal rote frem meldingen til den jeg lovet å sende til når de er klar. Om en uke er de nok blitt små ullnøster, og etter det en uke for å modne eller så håper jeg.
Oh og: poteten spirer! den ser tøff ut.lilla og grønn.
|