Sv: Se Othello med en snart-9-åring. Lurt eller galskap?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Men altså, ekteskapsproblematikk som sjalusi grunnet antatt utroskap som kulminerer i drap og siden selvmord - det er tematikk 9-åringen vil ha utbytte av?
Det går jo an å snakke om rykter-og-sladder-delen av det hele, som jeg egentlig mener å huske at er mer fremtredende enn ekteskapsproblematikken, hvis man vil forberede gutten eller diskutere stykket etterpå. At Iago later som han er bestevennen til Othello, men i virkeligheten lyver til ham fordi han er sint fordi Othello er mer vellykket og populær enn han selv er, det kan jo være relevant for en niåring også. Og at Othello stoler så mye på kameraten at han til og med slutter å stole på Desdemona, enda hun aldri har gjort ham noe eller løyet for ham.
Jeg vet ikke noe om denne spesifikke oppsetningen, altså. På den ene side ville jeg vært såpass begeistret over at gutten er interessert i teater at jeg gjerne ville tatt ham med på hva som helst han ville se, men på den annen side ville jeg vært redd for å skremme ham bort med noe kjedelig og tungrodd.