Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg har landet på at vi bør ha et landbruk i Norge. Men ikke i dagens form der gårder som ikke har livets rett i det hele tatt holdes kunstig i live. Men i forhold til om andre land gidder å deale med oss i en krisesituasjon så tror jeg uansett svaret er ja all den tid vi har såpass greie ting å bytte med som vi har. Med dagens utvikling på kraft så er det vi har sett av oljeeventyr hittil uansett bare starten for Norges del. Og om oljen så skulle forsvinne så er det enda viktigere at vi har organisert landbruket vårt slik at det er liv laga for det. Har vi ikke 20 mrd å slenge i potten så hjelper det ikke at det er pent kulturlandskap med bondegårder.
Nå er jeg usikker på hva du mener med liv laga?
Konkuransedyktige i forhold til utlandet vil vi aldri bli. Til det er klima for ugunstig, drifstkostnadene for høye og kravene til dyrevelferd for høye.
Og det er jo ikke sånn at andre land har landbruk som går så det suser. Det pumpes inn subsidier i EU og USA så det holder. Ta hvilket som helst land og du vil finne matprodusenten på bunnen av lønnslista.