Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har "alle" småjenter bunad nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 23:38   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?

Her syr farmoren festdrakter fra de er helt små og de er sydd slik at de kan vokse i dem. Det er ikke aktuelt for vår del å kjøpe ekte bunad nå (til jenta, sønnen vår har ikke villet bruke det etter 1.klasse). Dersom vi hadde hatt ekte barnebunader i arv i familien hadde vi selvfølgelig brukt det. Men billigere festdrakter fra butikker og selvsydde fra farmor er greit for vår del, så lenge vi synes de er flotte. Jeg er enig i at det er dyre plagg å spandere nytt for så små barn og hvis det skulle være normen kan det være ekskluderende. Men jeg synes jeg ser alle varianter, med overvekt av festdrakter. Vi har bunader i familien som kan arves når de blir større/til konfirmasjon ved evnt omsying.
Jeg synes i utgangspunktet det er veldig hyggelig med festdrakter og bunader på store og små på 17 mai og liker at folk er ordentlig pyntet!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:39   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ikke sant? Det er liksom helt snudd om fra tidligere år (eller da jeg var barn for 100 år siden ) Men, synes hun selv det var greit, eller følte hun seg ikke fullt så fin som de andre?

Hun nevnte ikke noe om det. Hun bryr seg generelt nada og niks om hva hun går i.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:40   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var det Storesøster også ga utrykk for. De aller fleste går vel dog ikke i vanlig søndagstøy på nasjonaldagen, men det kan virke som om festdrakt er mer "fest" enn annet, pent tøy på 17.mai.

Må nok planlegge for noe tilsvarende til neste år

Jeg så en del i det jeg ser på søndagstøy. Altså, litt finere hverdagsklær. Gutter i dongeribukser, goretexsko og allværsjakker, dog med litt voks i håret, liksom.

Gammel 17-05-11, 23:40   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Så svært få barn med ekte bunader i dag. De fleste jeg så var festdrakter. Min datter har festdrakt fra Maxemilia, kjøpt på salg. Hun liker godt å bruke den selv. Om den ikke passer neste år så får hun nok noe tilsvarende da.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:40   #25
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Min 5 åring har bunad som jeg selv har brukt når jeg var liten og det er litt artig da. Når den blir for liten så kjøper jeg / vi gjerne en festdrakt til henne, eller kanskje en fin kjole. Men det er mange fine og forholdsvis rimelige festdrakter også nå. Jeg fikk forøvrig selv bunad til konfirmasjonen, den kommer nok min datter til å overta etterhvert også.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:43   #26
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hun nevnte ikke noe om det. Hun bryr seg generelt nada og niks om hva hun går i.

Så flott med en sånn selvfølelse. Jeg får jobbe litt med det her i huset, at det ikke spiller noen rolle om alle ikke er helt like.

Gammel 17-05-11, 23:45   #27
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Det var veldig mange her også, med drakter og bunader.

Min eldste datter fikk en ordentlig bunad da hun var 3 år. Bunaden kunne sys ut, slik at hun brukte den i 6 år. Nå brukte min yngste datter den for siste gang, og har også brukt den i 6 år. Jeg mener å huske at bunaden kostet 3000 kroner, og fordelt på 12 års bruk, så synes jeg det er billige finklær.

Gammel 17-05-11, 23:46   #28
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg så en del i det jeg ser på søndagstøy. Altså, litt finere hverdagsklær. Gutter i dongeribukser, goretexsko og allværsjakker, dog med litt voks i håret, liksom.

Enig i at mange gutter nok feirer i dongeri og voks i en nyklippet lugg. Lilllebror hadde i det minste røde nye bukser til dressjakka, så han var überkul i barnehagetoget (og bryr seg selvsagt ikke om hva han går i på samme måte). Og voks i luggen, for første gang

Gammel 17-05-11, 23:48   #29
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jo ikke jeg akkurat ei småjente, da hun snart blir tolv år gammel. Men jeg la merke til at de fleste i klassen hennes hadde festdrakt eller bunad. Jenta mi brukte festrdakt i dag, men hun har faktisk ekte bunad også (Romeriksbunad). Den er litt for stor til henne, så derfor ble den ikke brukt i dag. Om et par år tenker jeg den passer.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:50   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Ser mange festdrakter og få bunader på barn.

Det har blitt mer festdrakter med årene, men fortsatt synes jeg at det er flest bunader (mye hardangerdrakter). I alle fall slik jeg fikk med meg.

Til hovedspørsmålet: Jeg er vant med at man har barnebunad (ekte, sjølvsagt) fra to år og opp til sjuende-åttende. Fra konfirmasjonen blir det voksenbunad. Gleden over bunad til konfirmasjonen er stor selv om man har brukt bunad som barn også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:51   #31
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi (jeg og mamma) har sydd alle bunadene til jentene selv og det var faktisk lettere enn jeg trodde. Jeg har drøssevis av liv og skjørt og mekker sammen alt etter størrelsen på ungen som skal bruke den.
Da jeg fant frem bunadstøyet oppdaget jeg at jeg har en festdrakt i str 140, uten at jeg aner hvor den har komt fra. Vi har bunad i samme størrelse, så om jeg hadde funnet den før skulle jeg ha solgt den i god tid før 17. mai.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:55   #32
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Vi er så heldige å ha bunader i familien, i tillegg til at min mor kan sy. Så vi har alltid bunader på barna! Jeg synes det er så flott å gå i bunad, og å ha bilder av ungene i bunad fra de var små. Har det av meg selv også.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:57   #33
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Til hovedspørsmålet: Jeg er vant med at man har barnebunad (ekte, sjølvsagt) fra to år og opp til sjuende-åttende. Fra konfirmasjonen blir det voksenbunad. Gleden over bunad til konfirmasjonen er stor selv om man har brukt bunad som barn også.

Kva er ekte barnebunad? Voksenbunad i barnestorleik? Eller er det ein spesiell type?

Gammel 18-05-11, 00:03   #34
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kva er ekte barnebunad? Voksenbunad i barnestorleik? Eller er det ein spesiell type?

Ekte barnebunad er for meg en bunad i barnestørrelse. En bunad må man enten sy selv eller kjøpe på spesielle butikker (,som Husfliden,) de kan ikke kjøpes på Cubus/Obs/ Name it.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 00:08   #35
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Voksenbunad i barnestørrelse, ja. Håndverk som hardangersøm og perlebroderier. Altså ikke masseprodusert drakt kjøpt ferdig i butikk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 00:30   #36
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Her har alle tre ekte bunader og kommer til å ha det i mange år fremover. Stort sett alle ungene her har bunad eller festdrakt. Syns det er utrolig fint og ungene er superstolte og syns de er så fine i bunad. Både jeg og mannen har og bunad.
Jentene har og stakk som brukes til jul og litt mindre fint enn 17. mai, bryllup og dåp.

Gammel 18-05-11, 00:31   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakk..?

Gammel 18-05-11, 00:40   #38
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Her har alle bunad.

Her har jentene stakk (mulig det bare er i Hallingdal det finnes stakk)
Den er litt mer hverdagslig enn bunad. Men også håndlaget og etter spesiell oppskrift (ulike varianter)

Gammel 18-05-11, 00:42   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg er tydeligvis fullstendig ignorant, for jeg hadde kalt det bunad på begge bildene. Fine var de, uansett.

Men hvorfor kan gutten ha samme antrekket til både fint og halvfint, men ikke jentene? Ja, jeg vet lite sånt...

Gammel 18-05-11, 00:48   #40
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er tydeligvis fullstendig ignorant, for jeg hadde kalt det bunad på begge bildene. Fine var de, uansett.

Men hvorfor kan gutten ha samme antrekket til både fint og halvfint, men ikke jentene? Ja, jeg vet lite sånt...

Det er ingen regel på når de skal bruke hva. Mange her har stakk og den brukes til alt. Vi har bunad i tillegg fordi bestemoren til mannen syr. Men stakk hadde holdt til alt, blir opp til hver enkelt. Like fine. Storebror kunne hatt antrekk som de kaller "helgeklær" som blir på lik linje med stakk men han fikk bunad og den er mye finere enn "helgeklær" så vi droppa det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.