Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Langt hår på barn = jente?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 23:22   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Langt hår på barn = jente?

Og jeg tenker ikke sånn at noen har tatt han for å være jente en sjelden gang, det er konsekvent når de ikke har sett han før

Gammel 19-05-11, 15:12   #2
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Nja, det spørs hvordan det er klippet. Er det lyst, langt (neden for skulderbladene) gjerne med lokker så synes jeg ofte det er veldig jentete. Ellers så er det mange tøffe lange guttesveiser.

Jeg for min del liker litt lengde på håret på guttene, men ville nok passet på med tanke på mobbing. Barn er slemme med hverandre. 2 små 4åringer jeg kjenner kom nylig hjem til mor og ba om å få klippe av seg det lange håret siden det ble sagt i barnehagen at det var jentehår. Veldig sårt for guttene som absolutt ikke ter seg som jenter.

Gammel 19-05-11, 15:15   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

2 små 4åringer jeg kjenner kom nylig hjem til mor og ba om å få klippe av seg det lange håret siden det ble sagt i barnehagen at det var jentehår. Veldig sårt for guttene som absolutt ikke ter seg som jenter.

Jeg kjenner igjen det med at det kan være trist for en gutt å få klær, stæsj og annet klassifisert som "jentete" av andre barn, så jeg mener ikke å føyse vekk selve problemet. Men unnskyld meg: Hva betyr det å "absolutt ikke te seg som jenter"?

Gammel 19-05-11, 16:11   #4
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kjenner igjen det med at det kan være trist for en gutt å få klær, stæsj og annet klassifisert som "jentete" av andre barn, så jeg mener ikke å føyse vekk selve problemet. Men unnskyld meg: Hva betyr det å "absolutt ikke te seg som jenter"?

Jeg ser nå at det ser feil ut, men det jeg mener er at dette er skikkelig "GutteGutter" De leker typiske gutteleker, snakker som gutter, kler seg som gutter osv. Jeg hadde nok ikke sett på disse guttene som jenter. Kanskje fordi jeg kjenner de så godt?
Om de i tilegg til å ha langt hår også hadde kledd seg i utkledningskjoler, trillet dukkevogner, lekt med barbie, og tegnet hjerter overalt, og andre "typiske jenteting" så hadde jeg kanskje gjort det

Du må ikke misforstå meg for jeg er veldig lite opptatt av hva som er typisk gutt og jente, men samfunnet generellt har jo sine tanker og meninger om hva som er typisk gutt og jente.

Gammel 19-05-11, 16:40   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Du må ikke misforstå meg for jeg er veldig lite opptatt av hva som er typisk gutt og jente, men samfunnet generellt har jo sine tanker og meninger om hva som er typisk gutt og jente.

Det skjønner jeg. Jeg tolket setningen din som at det var ekstra sårt for guttene å bli tatt for å være jenter, siden de var så typiske gutter - at det altså ville vært mindre sårt for en "sart" eller "forsiktig" gutt å bli tatt for å være jente. Nå antar jeg at du bare mente at det var mer rart at disse ble antatt å være jenter.

Gammel 19-05-11, 16:45   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

En niåring jeg kjenner har forresten ordentlig langt, glatt hår, sånn til nedenfor skuldrene, og da han begynte i førsteklasse hadde han rett avklippet pannelugg også - det ble en veldig "jentete" frisyre, mye mer enn den lange luggen strøket bakover som han har nå. Han har et ganske uvant navn som ingen av klassekameratene hadde hørt før, og det tok flere måneder før alle var helt sikre på om han var gutt eller jente, tror jeg. Enda han er veldig guttete, både i oppførsel og klær og høyrøstethet og sånt. Jeg tror aldri han har brydd seg om hva folk tror om ham, da. (Og lillebroren har 3 mm langt hår, så dersom det er foreldrene som bestemmer hårsveisen deres, så har de i alle fall bestemt for hver sin. )

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.