Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Opprinnelig lagt inn av Wix, her.
Ja, hvis det er sydd av noen i familien så tenker jeg at det er "familiens eie". Men hva med dyre festdrakter (1500 kr) som jeg selv har kjøpt til min jente?
Jeg mener at du selvsagt selv kan bestemme hva du vil gjøre med klær som du har kjøpt til dine barn. Hvis du vil ha dem på loftet til fremtidige barnebarn, så er det selvsagt opp til deg. Personlig hadde jeg ikke brydd meg om å gjemme på en festdrakt type Maxemillia. De er såpass motepreget at jeg tviler på om de vil falle i smak om 25 år, men det er jo bare hva jeg synes og absolutt ikke et argument for at du skal være forpliktet til å gi drakten videre.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Barnebunaden der jeg kommer fra er ganske dyr, tror jeg. Mange tusen. Bare sølvet er jo kjempedyrt. Nå skal visst jentungen få sunnmørsbarnebunad, og da tror jeg vi har til konfirmasjonen (det finnes en slektsbunad i størrelsen nesten-konfirmant).
Barnebunadsvarianten av min bunad koster 16 000, ser jeg nå. Og det er uten sølv og sko. Særlig at jeg er villig til å prioritere så mye penger på et plagg som de til sammen kanskje kan bruke åtte ganger. Og da må jeg sy den om flere ganger i tillegg. 
|