Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

16-åring alene hjemme en uke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke?
Ja, det syns jeg er uproblematisk 45 34,62%
Nei, det syns jeg ikke går an 85 65,38%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 02:03   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har ikke en vill og gal partyungdom, men han kjenner mange slike. Han har dem som venn på Facebook og en liten statusopdatering fra han eller vennene hans er nok.

Jeg synes faktsisk du er naiv her, Nextlife, og det forundrer meg. Du påstår at andre krisemaksimerer og at 16-åringer er i stand til å fikse situasjoner der eldre ungdommer (med sin påvirkningskraft) kommer inn i hjemmet deres ved å tilkalle hjelp og det er langt fra min og andres erfaring. (Noe man ofte kan lese i lokalavisene.) Jeg er så slem at jeg mener at de som reiser fra 16-åringene sine og kommer hjem til et ramponert hus fortjener det. Og videre: De som reiser fra 16-åringene sine svikter i omsorgen av barna sine. (Også kalt omsorgsvikt.) So shoot me.

Okei, for å presisere en gang til, så mener jeg ikke at alle ungdommer kan være alene hjemme i en uke. Jeg mener at mange ungdommer kan det, og det baserer jeg på egen erfaring.
Å kalle det omsorgsvikt syne jeg er way over the top, men deg om det.
Jeg har alltid hatt veldig gode relasjoner til mine barn, mitt stebarn og deres venner. Jeg har gitt dem tillit til å kunne håndtere ulike situasjoner på egen hånd, men da selvfølgelig med både premisser og "opplæring".

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:19   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har alltid hatt veldig gode relasjoner til mine barn, mitt stebarn og deres venner. Jeg har gitt dem tillit til å kunne håndtere ulike situasjoner på egen hånd, men da selvfølgelig med både premisser og "opplæring".

Jeg har også gode relasjoner til eget barn, hans venner og ungdommene i bygda. Likevel mener jeg at foreldre gir barnet alt for mye ansvar med å reise fra barnet sitt i en uke, selv om barnet er 16 år.
Mye kan skje, ikke bare fest og fanteri. Ungen kan bli syk, det kan skje noe i livet hans/hennes og de kan trenge foreldrene sine akutt. En ting er å være noen timer unna, noe annet er å være flere timer unna med fly, der en kanskje ikke kommer seg hjem før dager etter.

Jeg fikk kyssesyken da foreldrene mine var i London. Jeg var 17 år, men veldig, veldig syk. Det var ingen kul opplevelse, verken for meg eller dem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:25   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har også gode relasjoner til eget barn, hans venner og ungdommene i bygda. Likevel mener jeg at foreldre gir barnet alt for mye ansvar med å reise fra barnet sitt i en uke, selv om barnet er 16 år.
Mye kan skje, ikke bare fest og fanteri. Ungen kan bli syk, det kan skje noe i livet hans/hennes og de kan trenge foreldrene sine akutt. En ting er å være noen timer unna, noe annet er å være flere timer unna med fly, der en kanskje ikke kommer seg hjem før dager etter.

Jeg fikk kyssesyken da foreldrene mine var i London. Jeg var 17 år, men veldig, veldig syk. Det var ingen kul opplevelse, verken for meg eller dem.

Men altså, i dag er verden ganske liten så om det skulle oppstå noe så er ikke veien hjem så uhorvelig lang.
Jeg klarer ikke å tenke slik hvisomatte, jeg sikrer meg så godt jeg kan i forkant, og sørger for gode backupplaner.

Jeg tenker at med god innlæring om å ta ansvar og problemløsning fra de er små, så kan en 16-åring håndtere det meste.

Gammel 28-05-11, 11:55   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Okei, for å presisere en gang til, så mener jeg ikke at alle ungdommer kan være alene hjemme i en uke. Jeg mener at mange ungdommer kan det, og det baserer jeg på egen erfaring.

Har du gode relasjoner til alle facebook-vennene til dine barn? I dag er verden sånn sett mye mindre enn før, det kan fort ta av i en slik setting, og ting skjer før ungdommen vet ordet av det. Det kan hende du tror at dine barn ringer etter hjelp, men å være den kjipe som stopper festen er ikke lett i alle settinger, så jeg ville ikke stolt på det nei.

Men altså, i dag er verden ganske liten så om det skulle oppstå noe så er ikke veien hjem så uhorvelig lang.
Jeg klarer ikke å tenke slik hvisomatte, jeg sikrer meg så godt jeg kan i forkant, og sørger for gode backupplaner.

Jeg tenker at med god innlæring om å ta ansvar og problemløsning fra de er små, så kan en 16-åring håndtere det meste.

Ja, verden er liten, men om en fest utagerer er det ikke noe hjelp at foreldrene kommer hjem 12 timer etter, da er skaden alt skjedd.

Jeg tenker det at selvfølgelig KAN det gå bra, men at sjansen for at noen skjer abolutt er tilstede, og hvis man tar sjansen på å la ungdommen være alene hjemme bør man også ha kalkulert inn x antall tusen til å dekke skader som kan oppstå på en fest som ikke var planlagt også.

Gammel 28-05-11, 12:42   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Har du gode relasjoner til alle facebook-vennene til dine barn? I dag er verden sånn sett mye mindre enn før, det kan fort ta av i en slik setting, og ting skjer før ungdommen vet ordet av det. Det kan hende du tror at dine barn ringer etter hjelp, men å være den kjipe som stopper festen er ikke lett i alle settinger, så jeg ville ikke stolt på det nei.

Ja, verden er liten, men om en fest utagerer er det ikke noe hjelp at foreldrene kommer hjem 12 timer etter, da er skaden alt skjedd.

Jeg tenker det at selvfølgelig KAN det gå bra, men at sjansen for at noen skjer abolutt er tilstede, og hvis man tar sjansen på å la ungdommen være alene hjemme bør man også ha kalkulert inn x antall tusen til å dekke skader som kan oppstå på en fest som ikke var planlagt også.

Jeg har ikke noen nære relasjoner til alle FB-vennene til mine barn, emn jeg har nær relasjon og god kommunikasjon med egen barn og deres omgangskrets at jeg ville stolt på at de hadde vett og forstand nok til å ikke utbasunere på FB at her er det fritt frem, liksom.

Jeg mener fortsatt at man må vurdere dette ut fra hvordan man kjenner sin egen ungdom, og hvordan man stoler på at denne ville kunne håndtere en uke alene hjemme.
Hadde situasjonen med min 15-åring vært litt annerledes ville jeg uten betenkeligheter kunne reist fra henne 1 uke. Selvfølgelig med instruksjoner og med en eller flere voksenpersoner i nærheten hun kunne kontaktde dersom hun hadde behov for det.

Gammel 28-05-11, 14:40   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke noen nære relasjoner til alle FB-vennene til mine barn, emn jeg har nær relasjon og god kommunikasjon med egen barn og deres omgangskrets at jeg ville stolt på at de hadde vett og forstand nok til å ikke utbasunere på FB at her er det fritt frem, liksom.

Problemet ligger vel veldig ofte i at det ikke er den som er alene hjemme som sprer ryktet, men vennene. Det holder at den som er alene forteller det til en venn, eller at noen observerer at han er alene, og så er man i gang.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 14:54   #7
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke helt argumentet om at en helg er greit mens en uke er for lenge, såvidt jeg vet pleier sånne fester som plutselig tar av og blir et problem å foregå i helgene.
Selv var jeg alene hjemme i 3 uker om sommeren fra jeg var 15, og jeg kosa meg glugg i hjel. Jeg håper jeg klarer å få unger som er like glade i å være alene hjemme, og som koser seg i sitt eget selskap, men hvorvidt jeg kommer til å reise fra dem alene når de er 16 aner jeg ikke.
Men som alt annet er dette noe som sannsynligvis kommer til å skje gradvis, og det viktigste er jo å lære dem hvordan man håndterer dette med sosiale nettverk og ansvar og å ha kontroll på hvordan man håndterer kriser som kan oppstå, uavhengig av om de er alene i en uke eller en kveld.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.