Sv: 16-åring alene hjemme en uke?
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Jeg tenker at dersom 16-åringen min ikke klarer være hjemme alene ei uke når den tid kommer så har jeg bomma på oppdragelsen, rett og slett.
Du vil ikke ta litt høyde for at barnet får sin egen personlighet og sine egne tanker, selv om du oppdrar han på "beste" måte?
Poden var alene i helger da han var 16 om han har noen på overnatting, men han ville ikke være alene hjemme om natten dersom han måtte sove alene. Han var litt husredd og litt mørkredd og var litt egnstelig, rett og slett. Et besøk av fulle "venner" (med promillekjøring) en lørdagsnatt gjorde ikke saken bedre.
I vinterferien (da var han blitt 17) var han alene i 5 dager mens vi var på vinterferie, og da følte han seg klar for å sove noen netter alene.
Da poden var 9 år og vi hadde mellomsøster på 4 og en nyfødt baby uttalte jeg meg skråsikkert om at: Her har vi barnevakt! Vi kan dra til syden når storebror er 18, og så kan han styre hus og heim!
Neste år er storebror 18 og det kunne ikke falle meg inn å overlate ansvaret for småsøskene til han for en uke. Ikke fordi jeg ikke tror at han ville klart det, men rett og slett fordi jeg vet at han ikke er konfortabel med så stort ansvar.
Ingenting er lettere enn å oppdra andres barn og ingenting er lettere enn å uttale seg om hvilken forelder en selv skal bli før en er der. Det er fryktelig lett å oppdra tenåringer når man har småbarn, men ikke like lett når man har tenåringer.
Hos oss har det vært stor forskjell på å ha en 16-åring og å ha en 17-åring.
|