|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Det er like mye en generell holdning om at "det er bare å". Det er ikke alle det passer å "bare gå deltid", det var blant annet nevnt tidligere i tråden at det måtte vel gå an å få en nattestilling eller tilsvarende. Med den utdannelsen jeg har og den jobberfaringen, finnes det ikke nattevaktstillinger som ville passet til utdannelsen. Det går ikke an å tenke på andre løsninger enn å enten være hjemme, motta kontantstøtte og tape 25000 i måneden eller jobbe mellom 80 % og 100 % og ha barnet i barnehage.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skal vi se.. Jeg går ut fra at de som ønsker å være hjemme med barna sine er villige til å gjøre de endringene som trengs - innenfor rimelighetens grenser - for å få det til å fungere de årene det står på. Jeg har forståelse for at ikke alle disse kan ordne det på dette viset fordi det er begrenset med slike stillinger, men i hovedsak tenker jeg at det bør finnes mange muligheter for dem som ønsker det. Nå er det vel også begrenset hvor mange som faktisk ønsker å gå hjemme med barna utover foreldrepermisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg har motforestillinger mot deltid av flere grunner. For det første fordi det setter mange kvinner i en situasjon hvor de faktisk ikke kan forsørge seg selv hvis de plutselig må. Det hemmer både karriereutvikling og lønnsutvikling for kvinner. Det kan være med på å gjøre kvinner mindre attraktive på arbeidsmarkedet, fordi det forventes at kvinner vil være mer eller mindre ute av arbeidslivet når de har små barn. Og dessuten har det gjort det vanskelig for noen yrkesgrupper å i det hele tatt få heltidsstillinger. Som for eksempel sykepleiere. Ved flere sykehus kjører de grunnturnuser med 80 % stillinger, noe som gjør at mange må på ekstravaktjakt for å kunne forsørge seg og familien. Og når man belager seg på ekstravakter, er det vanskeligere å planlegge både økonomi, fritid og omsorg for barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Jeg mener ikke at "det er bare å..", men jeg mener å tro at veldig mange kan få det til for seg om de er litt kreative (igjen; jeg skjønner at dette ikke er en reell mulighet for alle basert på enten økonomi, jobbmuligheter eller andre faktorer, men snakker på generelt grunnlag). Jeg kjenner flere som har valgt å endre yrke i denne tiden fordi de ikke har hatt mulighet for å jobbe deltid i det yrket de er utdannet innen eller primært jobber innen. Dette innebærer ofte at man går drastisk ned i lønn, og nettopp derfor mener jeg at kontantstøtten bør økes slik at det blir et reellt valg for flere. (Jeg ser forøvrig nå at jeg har diskutert ut fra hva jeg synes om ordningen med hovedvekt på hvordan jeg mener ordningen ideelt sett burde være, men det var slik jeg tolket overskriften på tråden.)
Ja, jeg har også merket meg dette, men skjønner som sagt ikke hvor skoen trykker all den tid jeg har en formening om at langt på vei de fleste har tatt et bevisst valg her og at det, etter min mening, bør respekteres på lik linje med dem som velger å jobbe fulle stillinger. Men igjen, jeg har ikke satt meg inn i saken utover det jeg har fått med meg på slump. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?(Beklager at jeg deler opp innlegget ditt, men hodet er virkelig ikke med meg i dag og jeg må gjøre det slik for å fatte meg i korthet siden jeg egentlig ikke burde sitte her nå.)
Da tenker jeg at en god del av disse kan ha mulighet for å bygge på stillingen sin eller bytte stilling dersom det skulle skje at de må forsørge seg selv. Om man skal tenke worst case scenario tror jeg de fleste er villige til å gjøre drastiske valg om det er det som kreves for at de skal klare seg. Selv om jeg har forståelse for at det er en stor fordel å kunne velge arbeid og stillingsprosent etter hva som motiverer.
Slik jeg ser det tenker jeg at de som ønsker denne ordningen ser at valget de tar får konsekvenser i form av at noe må ofres. Det blir, i mine øyne, det samme som å si at de som har valgt å jobbe fulltid ofrer tid sammen med barna sine. (Jeg sier ikke at dette er feil, men at vi ser ulikt på hvilke arenae vi ønsker å prioritere mer tid på - for noen passer det utmerket å jobbe fulltid mens barna koser seg i barnehagen.)
Tja, både og. Som regel - i alle fall har det vært slik de gangene jeg har vært jobbsøkende - finnes det 100% stillinger som sykepleier som ikke blir besatt på grunn av manglende interesse. Slik arbeidsmarkedet er nå er det ofte en del ledig på f eks sykehjem eller andre, mindre attraktive institusjoner. Man må jo ikke plent jobbe på sykehuset selv om dette er førstevalget. Igjen tror jeg det går litt på at man må være villig til å tenke kreativt og kanskje ta til takke med en helt grei ordning om man ønsker en annen jobbsituasjon enn den man ser ved første øyekast. På den andre siden er jeg absolutt for at andelen fulle stillinger i helsesektoren og andre sektorer hvor det etterspørres av både arbeidsgivere og -takere skal økes, men ikke på bekostning av at det skal bli vanskelig for dem som ønsker å tilbringe mer tid med familien ved å jobbe deltid.
Igjen tenker jeg at dette i hovedsak er valg kvinnen tar fordi hun ønsker det ut fra sine overbevisninger enn ut fra at det tilfeldigvis er hun som må ofre seg. Men jeg sitter helt klart ikke på fasiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Panzerekstremfeminist
|
det kan de nok ha, men jeg kjenner fler som hadde store prøblemer med å kommer tilbake til full stilling i arbeidslivet etter år som deltidsarbeidende - og at de må ta til takke med en lønn som overhode ikke er egnet til forsørgelse av en familie.
Jeg tenker at dette kanskje er avhengig av hvor man er livet. Det er kanskje greit når man har små barn, men ikke fullt så greit når man i ettertid ser at man har blitt forbikjørt på mange områder. Dessuten ser ofte prioriteringer veldig annerledes ut i etterpåklokskapens lys. Valg som en familie gjør som helthet, kan ofte slå ujevnt og urettferdig ut ved et samlivsbrudd, for eksempel.
Kanskje du har rett i det. Samtidig kan det godt hende at man konkurrerer med folk som har klart å multitaske både full jobb og familieliv. Her hvor jeg bor, tror jeg faktisk ikke at det ville blitt sett på som veldig positivt at man har jobbet deltid mange år. Og i manndominerte bransjer tor jeg definitivt ikke at det er det.
NSF har gjort en undersøkelse som viste at mellom hver tredje og hver fjerde deltidsansatte sykepleier ønsket seg større stillingsbrøk.
]
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Men det er jo ikke alle som på død og liv har ønske om en stor karriere i yrkeslivet. Noen har valgt et yrke hvor man fint kan jobbe redusert i mange år og ikke har noen problemer med å få full jobb om det skulle trenges. Jeg valgte mitt yrke fordi det var barnevennlig med tanke på ferier og mulighet for redusert. Ikke fordi jeg ønsket å klatre høyt i arbeidslivet. Det har jeg intet ønske om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Svarer på HI: Jeg er motstander av kontantstøtten og håper den blir avviklet. Vi kommer til å søke kontantstøtte til frøkna her når hun fyller året, for mannen jobber deltid kveld og skal være hjemme med henne på dagtid til hun nærmer seg to år.
![]() |
#70 |
Det skal godt gjøres å multitaske full jobb samtidig som man går hjemme med små barn, og dette tror jeg i så fall kun gjelder en særdeles liten brøkdel. Om en arbeidsgiver ikke forstår viktigheten av å tilbringe tid sammen med barna mens de er små er det kanskje dette synet vi bør jobbe for å påvirke snarere enn at familier skal ta valg som strider mot de øverste prioriteringene |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg er i mot kontantstøtten, men valgte å søke om det i fjor når lillebror var uten barnehageplass nærmere 4 mnd. På en måte valgte jeg jo selv å ikke ha barnehageplass de mndene, men pengene kom godt med, og så lenge man har mulighet så søkte jeg selvsagt.
![]() |
#72 |
etterpåklokest
|
Du må gjerne jobbe deltid for min del, for all del, og jeg synes det er fint å høre at du trives med løsningene dere har valgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Shake it out!
|
Nemlig. Og hvem er Staten? Det er du og jeg og vito.
![]() |
#74 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Svarer også på HI. Er for kontantstøtte. Ser gjerne at den økes i beløp men kuttes i lengde. Har selv søkt og fått kontantstøtte for minstesnuppa. Skal gå hjemme til hun starter i bhg i august. Skulle gjerne gått ut i jobb etter endt foreldrepermisjon pga økonomi, men når det hverken er barnehageplass eller dagmamma å oppdrive må jeg være hjemme.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|