Sv: Hvorfor vil jeg ha Apple TV?
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Skal man streame HD-video er trådløst nettverk en utfordring. Dette blir noe som varierer veldig med huset man bor i, plassering av ruteren, kvalitet på rute rog klienter, nettverk i nabolaget, oppsett av wlan-ruter og flere andre ting...
Å streame HD-materiale fra iTunes er ganske lett sammenlignet med en del annet. Apple bruker 720P og har kraftig kompresjon, hvilket reduserer kvaliteten en del. Jeg mener å huske at vel 2 timer video lå på under godt under 2 GB. Det gir en mindre datamengde som skal overføres, på bekostning av kvalitet. 1080P, som vel aTV ikke støtter, med god bitrate vil gjerne ta betydelig mer kapasitet når det skal overføres. En 2 timers film er vel gjerne 4,5 GB i slik de legges ut på nettet - ofte mer også. Å streame dette via trådløst kan være vanskelig, uavhengig om det er AppleTV eller andre mediespillere.
Boxee Box liker jeg særdeles godt. Jeg kjører imidlertid pc med Boxee. Et element her er at jeg kan ALT+TAB'e over til Spotify.
Det stemmer at Apple komprimerer filene litt, men for meg som legmann så er kvaliteten god nok til å se på en 32" TV, og jeg laster aldri ned serier i noe annet format enn det som gir ca 350 Mb på en 40 min lang serie, og da blir ikke filen nevneverdig komprimert. Router og Apple-TV står ikke så langt fra hverandre heller, ca fire meter uten hindringer, det hjelper sikkert på. Men jeg merker at med den routeren vi har og den filstørrelsen som filmene mine er på, så bufrer den hele filen i løpet av få minutter, så det går mye fortere å streame enn jeg hadde trodd.