Sv: Morsomme kortspill for to
ja, det er egentlig ganske artig, sett bort fra at det er kul umulig for meg å slå mannen min i dette spillet. Han legger feller for meg hele tiden *gift med en kortspiller*
Ellers synes jeg de fleste artige kortspill er laget for flere enn to. Rykk/Røkk/Røkkar er et spill som passer best for 4-5 stk, litt ulike regler, men om å gjøre å bli sittende igjen med så lite kort som mulig til slutt. Den som får høyeste kortet igjen taper. Veldig raskt spill, spilles relativt ofte om litt penger.
Poker i alle varianter - bør helst være litt flere.
Amerikaner, spardame, bridge og andre spill om stikk.
Sprøyte er en sånn variant som spilles med tre. Artigere enn amerikaner:
12 kort til hver. Han som sitter foran den som deler, 'tar av' kortbunken. Er det 2-5 så spiller man Pass - dvs om å gjøre å få så lite stikk som mulig. Er det 6-10 så spiller man med den fargen man trekker som trumf. Er det bildekort/ess så spiller man NT(No Trump)
Så kan første mann etter dealeren bytte inntil 7 kort av den gjenværende bunken, nestemann kan bytte inntil 5. Sistemann kan da bytte 4 eller flere avhengig av hvor mange de andre har byttet.
Målet er å komme først fra 20 poeng til null. Får man 4 stikk så får man null poeng. Får man flere stikk så får man minus poeng tilsvarende (eller plusspoeng om man spiller Pass)