Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne
Vi bruker ikke redningsvest i smul sjø i indre oslofjord når vi tøffer i 9 knop i en 24 fots Fjordterne, nei. Det er klart det er en viss risiko, men jeg krysser gaten i storbyen også, selv om jeg kan bli kjørt ned. Jeg kjører lange bilturer med høy hastighet med barna i baksetet (relativt innenfor fartsgrensene, men dog).
Vi tar alle risiko-/nyttevurderinger, og det er ikke så enkelt som du legger det frem. Som SF sier, det er ikke dokumentert i det hele tatt at sykkelhjelm har noen som helst effekt ved alvorlige ulykker. Noen mener at det kanskje egentlig er farlig, fordi man kjører fortere og har en falsk trygghet. Ei heller på ski - det er da ikke hodeskader som er det største problemet i alpinbakken for voksne som ikke kjører off-piste?
Jeg bruker sykkelhjelm fordi det koster meg ekstremt lite og har en viss potensiell nytte. Jeg bruker alpinhjelm først og fremst fordi det er veldig behagelig og varmt. Jeg bruker sikkerhetssele fordi det er påbudt og gir en viss sikkerhet i lav hastighet, og fordi det ikke plager meg i det hele tatt. Jeg bruker flytehjelp når jeg ferdes i åpne småbåter eller i røffere sjø eller i høy hastighet (og alltid på Vestlandet, siden det gjerne er både røffere vær og så kaldt at det bare er en fordel).
Ulempene med å bruke redningsvest når man er ute i timer eller dager av gangen i 27 grader og skal bøye-krype-snu-bære-løfte i en overbygd båt er helt reelle, altså. Jeg ser poenget med å være et godt forbilde, men jeg prøver å lære barna mine å ta ordentlige risiko-nytte-vurderinger, ikke binære. Jeg vet at de kommer til å gå over veien uten fotgjengerfelt, derfor er det viktigste for meg at de skjønner at biler er en reell risiko, ikke bare at man skal Følge Regler TM. På samme måte håper jeg å banke inn i dem at de SKAL bruke redningsvest når de sitter på med en gærning i RIB-en som går i 50 knop, eller når de er alene, eller når det er røff sjø, fordi det faktisk er farlig. Ikke at de skal bruke vest FORDI JEG SIER DET, de har hatt ungdomsopprør fra de var 3 år, mine to.
Så min risiko-nytte-vurdering tilsier at jeg kommer til å fortsette å droppe vesten i indre strøk i lav hastighet og flatt hav, så lenge vi er to voksne. Det er en risiko, så klart, men en jeg kan leve med.
|