Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

To katter - hvilke kjønn og hvorfor?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-11, 22:50   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: To katter - hvilke kjønn og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av minimee, her.

Lhi-my, gjør noen dyrleger det sååå tilig?? Det har jeg ikke hørt om.

Ja, kastrering av hannkatter er helt vanlig å gjøre fra 6 mnd alder. Hunner må være noe eldre.

Det er forøvrig en myte at hunnkatter er vanskelige å få sterilisert pga drektighet. Du kan fint sterilisere de selv om hun er drektig, men da helst i løpet av de første ukene av svangerskapet. Min hunnkatt var et par tre uker drektig når vi steriliserte henne og det gikk helt greit. Fostrene aborteres da samtidig med at hun steriliseres. Ellers kan en hunnkatt steriliseres 6-7 uker etter fødsel og da har hun iallefall ikke rukket å komme langt i et eventuelt nytt svangerskap.

Et alternativ er å få en resept på p-piller og bruke dette fra katta er 7-8 mnd og til hun er gammel nok til å bli sterilisert. Det er med andre ord ingen grunn til å få kull på kull med kattunger og forsøke å unnskylde det med at man ikke rekker å få sterilisert katta. Det er bare tull.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 23:46   #2
minimee
Aktiv

minimee sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fræna
minimee er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, kastrering av hannkatter er helt vanlig å gjøre fra 6 mnd alder. Hunner må være noe eldre.

Det er forøvrig en myte at hunnkatter er vanskelige å få sterilisert pga drektighet. Du kan fint sterilisere de selv om hun er drektig, men da helst i løpet av de første ukene av svangerskapet. Min hunnkatt var et par tre uker drektig når vi steriliserte henne og det gikk helt greit. Fostrene aborteres da samtidig med at hun steriliseres. Ellers kan en hunnkatt steriliseres 6-7 uker etter fødsel og da har hun iallefall ikke rukket å komme langt i et eventuelt nytt svangerskap.

Et alternativ er å få en resept på p-piller og bruke dette fra katta er 7-8 mnd og til hun er gammel nok til å bli sterilisert. Det er med andre ord ingen grunn til å få kull på kull med kattunger og forsøke å unnskylde det med at man ikke rekker å få sterilisert katta. Det er bare tull.

Oki, dyrlegene her irundt tar ikke hunkattene tiligst før 8 mnd alderen verfall, de 3 dyrlegene jeg vet om vertfall. Jeg vet at de steriliserer kattene tilig i svangerskapet, da tar de tillegg i prisen, var etter fødsel jeg mente. Viste ikke at en kunne gi p-pille så tilig, får gjøre det da, hun er nettopp blitt 4 mnd, så der er noen mnd igjen..

Gammel 04-08-11, 12:54   #3
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Hvorfor må hunnene være over 6 mnd gamle? Mine hunnkatter har blitt kastrerte da de var mellom 5 og 6 mnd gamle de.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 13:29   #4
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Hvorfor må hunnene være over 6 mnd gamle? Mine hunnkatter har blitt kastrerte da de var mellom 5 og 6 mnd gamle de.

Det er slik fordi dårlig oppdaterte veterinærer vegrer seg for å kastrere dyr som er yngre, samt at folk forteller videre det de "har hørt" hos andre med katter som ikke nødvendigvis har oppdatert kunnskapene sine.
Smådyrspesialister kastrerer selv rotter og marsvin, å kastrere en 4 mnd kattunge er ikke noe problem. Inngrepet er svært lite, det blir et bittelite arr på buken siden det syes med innvendige sting som løser seg opp selv. Her er litt info om kastrering av hunnkatter fra veterinæren jeg har brukt de siste 10-12 årene.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.