Sv: Åpner du andres post?
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Men om du åpnet et brev uten å spørre med hans navn på, som var en regning, hvordan ville han reagere da? Når du sier det på den måten, så ligger det nesten litt mellom linjene at han ville blitt sur om du åpnet noe. Da har man enten veldig separat økonomi, eller den ene parten er vant til å styre litt mer enn den andre.
Vi er helt likeverdige økonomisk, og en regning med hans navn på er 50% min. Det burde stått to navn på, men som regel er ting registrert i ett navn.
Jeg tror jeg hadde følt meg mindreverdig om min mann hadde krevd at jeg spurte før jeg åpnet post til oss, eller måtte be om å få låne visakortet. Jeg sier "få kortet", om han har lommeboka på seg.
Vi bruker begge to kortet til den som har penger der og da, og vi betaler begge for vår familie.
Vi har hundre prosent felles økonomi; en konto som begges lønninger og alt går inn på, to bankkort. Ingen blir sure for en glipp, så langt ifra - for meg handler det heller om at slikt gjør man bare ikke, med mindre det er spesifikt avtalt. Trenger jeg noe fra hans lommebok så spør jeg pent, akkurat som han spør meg pent om noe. Tror vi er helt alminnelig høflige mot hverandre, respekterer at der er rom for litt privat sfære selv om det ikke kreves av den andre.