Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vår forbrukerhverdag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-11, 09:40   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Plassering av bursdagsdato har jo også litt å si. Den ene hos oss har bursdag 6 uker unna jul. Å alltid da svare "du får ønske deg til jul" er litt kjipt når det er nesten et år til. Samme med sesongvarer som svømmeutstyr, sykkel osv. Hadde han hatt somerbursdag ville det vært naturlig å gi slikt da. Nå kommer det i tillegg til andre ting.

Ikke når den sommerbursdagen er i siste halvedel av august... Da er sommerseongen over, så han må liksom få slikt et par måneder, minst, før bursdagen. Og yngstejenta er født 7 uker etter jul ja... ikke knallsesong for sykkel det heller.

Gammel 15-08-11, 12:30   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ikke når den sommerbursdagen er i siste halvedel av august... Da er sommerseongen over, så han må liksom få slikt et par måneder, minst, før bursdagen. Og yngstejenta er født 7 uker etter jul ja... ikke knallsesong for sykkel det heller.

Jeg har selv bursdag i midten av september og er vant til å få feks sykkel da fordi det fremdeles er sesong. Men jeg skjønner hva du mener.

Gammel 15-08-11, 13:05   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For å være ærlig kjenner jeg enda mer på dette for min egen del enn for ungene. Det er tross alt jeg som står for innkjøp både til meg selv og ungene. Det er jeg (og mannen) som oppdrar dem til å være små forbruksmonstre.

Vi nekter oss jo ikke all verden vi voksne heller; hytte, fancy ferier, ny bil, iPad, pc nr 3, merkeklær, nok et par sko nesten identiske med de vi har. Vi er ikke all verdens til rollemodeller.

:fordi jeg fortjener det:

Jeg er helt enig, Tjorven. Det er vi som går foran som dårlige eksempler. Jeg synes det er kjempevanskelig, barna ser ikke hva som ligger bak av vurderinger når vi kjøper noe nytt, men det er uansett ikke tvil om at vi kjøper mye mer enn vi har behov for for å leve et anstendig liv. I tillegg bor vi i et område med kjøpesterke familier. Vi er nok av de meste tilbakeholdne både når det gjelder oss selv og ungene, noe ungen forteller oss flere ganger i uka. Vi er visst verdens kjipeste foreldre.

Jeg skal ellers legge meg reglene til Nekets mamma på minnet. Jeg har vel prøvd å leve etter noe lignende selv, men det er vanskeligs når det gjelder gaver til egne og andres barn.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 18:29   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ofte tror jeg foreldre legger listen veldig høyt med den førstefødte, og så ender det opp med overload etter hvert som det kommer flere barn, og det blir mer rot, mindre tid og mindre penger. For å sette det litt på spissen har jeg sett mange ivrige nybakte foreldre som synes fin pakkekalender er sååå koselig å lage istand, men som etter noen år og flere barn hater konseptet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 20:42   #5
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ofte tror jeg foreldre legger listen veldig høyt med den førstefødte, og så ender det opp med overload etter hvert som det kommer flere barn, og det blir mer rot, mindre tid og mindre penger. For å sette det litt på spissen har jeg sett mange ivrige nybakte foreldre som synes fin pakkekalender er sååå koselig å lage istand, men som etter noen år og flere barn hater konseptet.

Der har du meg. Jeg tenkte endel på det da jeg leste denne tråden også, men klarte liksom ikke helt å sette ord på det. Ikke for det, jeg er ikke der at jeg hater riktig enda, men det aner meg at det kan komme. Akkurat nå syns jeg det er kjempestas at toåringen har oppdaget Sabeltann, og hun har fått sjørøverflagg og kikkert. Jeg måtte virkelig legge bånd på meg selv for ikke å kjøpe mer, men heller skrive det ned og tenke at det kanskje er vel så stas til jul.. Alt dette småtteriet, det koster jo liksom ingenting heller, det er så lett å bare ta det med, det velter jo ikke budsjettet. Men jeg ser stadig tydeligere at vi skaper et lite forbruksmonster om ikke vi snart tråkker på bremsen. Det er skremmende.

Gammel 15-08-11, 23:30   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Der har du meg. Jeg tenkte endel på det da jeg leste denne tråden også, men klarte liksom ikke helt å sette ord på det. Ikke for det, jeg er ikke der at jeg hater riktig enda, men det aner meg at det kan komme. Akkurat nå syns jeg det er kjempestas at toåringen har oppdaget Sabeltann, og hun har fått sjørøverflagg og kikkert. Jeg måtte virkelig legge bånd på meg selv for ikke å kjøpe mer, men heller skrive det ned og tenke at det kanskje er vel så stas til jul.. Alt dette småtteriet, det koster jo liksom ingenting heller, det er så lett å bare ta det med, det velter jo ikke budsjettet. Men jeg ser stadig tydeligere at vi skaper et lite forbruksmonster om ikke vi snart tråkker på bremsen. Det er skremmende.

Det er akkurat det - ting koster "ingenting" lenger (fordi det blir laget av fattige barn i Asia et sted, dessverre, og fordi kvaliteten er elendig på mye av det man kan kjøpe). Det gjør det så lett å bare ta det med seg, man merker jo ingenting på økonomien. En eller annen (var det Al Gore?) foreslo å prise alle ting og tjenester etter miljøfotavrykket de etterlot seg (dette er virkelig fritt sitert etter humkommelsen, altså). Å kjøpe nye hagemøbler ville bli steindyrt, å bruke hagearkiktekt helt overkommelig. Det er en tanke som umiddelbart lyder forlokkende, uten at jeg har oversikten over alle implikasjoner. Det ville endre hele vår levemåte. Kanskje trenger vi det. Jeg tror kanskje artikkelen stod i Teknisk Ukeblad, men er ikke sikker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 18:17   #7
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har selv bursdag i midten av september og er vant til å få feks sykkel da fordi det fremdeles er sesong. Men jeg skjønner hva du mener.

Vi har løst det på en annen måte.
Ungene får gavekort med bilde av sykkel/ski etc. og så får de sykkelen/skia fysisk når sesongen begynner.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.