Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.
På mange vis kan det vere det ja. Vi flytta frå ein bydel i Bergen med høg andel ikkje-vestlege innvandrara, til ein veldig "kvit" kommune utanfor. Det er eit stort minus, særleg på skulen.
Hvorfor? Fordi det blir mer ressuser på de barna som allerede går der? Mange ikke-norsktalende (eller dårlig norsktalende innvandrere) krever mye ressurser. Skolen kan få litt ekstra, men må dekke det meste selv. Jeg ser derfor ikke på det som et kjempeminus at det ikke er 50 % av elevene på skolen vår som ikke snakker noe særlig norsk. Og jeg gidder ikke si noe annet for å være politisk korrekt heller.
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Jeg har gjerne begge i klassen til sønnen min.
Og det går både barn av arbeidsinnvandrere (mest fra øst-Europa) og flyktninger/familiegjenforeningsinnvandrere fra Afrika og Asia i klassen til begge mine sønner og det er helt greit. De er bare ikke i flertall, noe jeg ser på som et pluss, av helt egoistiske grunner som jeg har forklart lenger oppe. Jeg kan forsikre deg om at vi ikke har det særlig kjedelig her vi bor selv om det enn så lenge er flere som er født i Norge.
Skulle det komme mange flere innvandrere på vår skole, ville jeg nok tatt det på strak arm uten sure miner, jeg gidder bare ikke si at jeg synes det er trist at det ikke er flere.
|