Sv: Liten skole eller stor skole?
Vår erfaring med liten skole (mellom 50 og 60 elever) er også at barna leker godt sammen på tvers av trinnene, det er oversiktelig og alle blir sett. Det siste kan imidlertid være på godt og ondt: vi syntes vår seksårings ganske naturlige uro ble sett i overkant godt (det er ille når man blir sendt til rektor to ganger første halvåret på skolen bare fordi man ikke helt klarer å sitte i ro og holde munn og er litt frekk mot læreren). På en større skole regner jeg med uroen ikke hadde blitt lagt merke til en gang - han er en helt normalt urolig/rolig gutt.
Det som også begynner å bekymre meg nå, er at skolen er etnisk sett helt homogen og man lever et svært beskyttet liv. Jeg ønsker at barna skal ha god sosial kompetanse også når det gjelder å forholde seg til et større mangfold. Det er også lite fritidstilbud knyttet til vår lille grendeskole - det finnes hverken korps eller fotballag - og det ser jeg også kan bli et problem. Selvfølgelig kan de dra til nærmeste sted der slikt finnes, men det er ikke bare lett å delta på tilbud hvor alle kjenner hverandre og en selv kommer utenfra.
Sist redigert av Tangina : 15-09-11 kl 21:25.
Årsak: Himmel - nå klarer jeg ikke en gang få med alle orda.
|