Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg lage ny gryte? haster litt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 08:43   #1
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Sånt gjør jeg stadig vekk, og har aldri blitt syk. Dvs, jeg kjøler ikke hurtig ned engang, jeg bare glemmer hele greia.
Så lenge du varmer opp over 60 grader over tid (himmel dette har jeg glemt, men er det 20 minutter tro?) så burde det gå fint. Så lenge det smaker som det skal er jeg ikke veldig bekymret jeg altså. selv ikke når det er kylling det er snakk om, så lenge den var gjennomstekt/kokt i utgangspunktet.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 08:46   #2
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Det er til jentekveld i kveld. Har funnet ut at mannen og ungene får middag her før de reiser på fjellet også fryser ned 3 store porsjoner til mannen som han tar med når han skal på jakt 2 uker. Lager ny i kveld. Da blir ingenting kastet og jeg slipper å være urolig i kveld.

Gammel 16-09-11, 08:54   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Sånt gjør jeg stadig vekk

Jøss. Jeg hører stadig om folk som gjør sånn og lurer alltid på hvem de er.

Jeg ville ikke spist den, ut fra det jeg vet om næringsmiddelkunnskap.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 09:53   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss. Jeg hører stadig om folk som gjør sånn og lurer alltid på hvem de er.

Jeg ville ikke spist den, ut fra det jeg vet om næringsmiddelkunnskap.

Jeg er litt interessert i at du utdyper hva det er innenfor næringsmiddelkunnskap som du vet som tilsier at det er farlig å spise en varmrett som har blitt behandlet på den måten som det blir beskrevet her?

Gammel 16-09-11, 09:58   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde spist den ja, så sant den ikke smakte vondt, lukta surt eller rart.

:villere enn villest:

Gammel 16-09-11, 10:17   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg er litt interessert i at du utdyper hva det er innenfor næringsmiddelkunnskap som du vet som tilsier at det er farlig å spise en varmrett som har blitt behandlet på den måten som det blir beskrevet her?

Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel.

En gryterett består gjerne av kjøtt, grønnsaker og evt. melkeprodukt, alle pr. def lettbedrervelige matvarer.

Årsaken til at jeg ikke ville spist denne gryteretten er at den ble nedkjølt hurtig (kanskje til en tilfredsstillende lav temp), for deretter å bli satt på benken og anta romtemp i mange timer, ergo stor fare for bakterievekst i de lettbedervelige matvarene.

Hva en selv velger å gjøre mtp å spise mat som ikke er tilfredsstillende behandlet er en ting, men noe helt annet er å skulle servere dette til gjester.

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:30   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel.

En gryterett består gjerne av kjøtt, grønnsaker og evt. melkeprodukt, alle pr. def lettbedrervelige matvarer.

Årsaken til at jeg ikke ville spist denne gryteretten er at den ble nedkjølt hurtig (kanskje til en tilfredsstillende lav temp), for deretter å bli satt på benken og anta romtemp i mange timer, ergo stor fare for bakterievekst i de lettbedervelige matvarene.

Hva en selv velger å gjøre mtp å spise mat som ikke er tilfredsstillende behandlet er en ting, men noe helt annet er å skulle servere dette til gjester.

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

Det er jo det som du sier her som egentlig ikke stemmer. Det er ikke stor fare for bakterievekst i en overdekket beholder som er kokt opp, kjølt ned raskt og så oppbevart ved 18-20 grader. Fordi det i praksis ikke er bakterier til stede i utgangspunktet fordi den har vært kokt opp, må disse bakteriene komme fra et sted, nemlig luften rundt. Så lenge lokket sitter på er det minimalt med bakterier som slipper inn i gryten. Dessuten er gryten kjølt ned, slik at den bruker tip på å komme opp til romtemperatur. Ved lavere temperaturer enn 18 grader skjer det ikke rask vekst av bakterier, dvs at ved 18-20 greder, vanlig romteperatur, vil det være lav vekst av bakterier i maten. Lav forekomst i utgangspunktet og relativt dårlige vekstbetingelser for bakterier gjør at det ikke er stor fare for bakterievekst i en gryterett tilberedt og oppbevart på denne måten

Dette er under betingelse av at retten har kokt, er kjølt raskt ned og oppbevart med lokket på i den angitte temperatur.

Gammel 16-09-11, 09:23   #8
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Hadde glatt spist den. Gjorde det samme selv i går. Dvs, jeg glemte den ikke over natten, men gryteretten ble kald på kjøkkenbenken og satt i kjøleskapet i går kveld. Vi skal ha den til middag i dag

Sist redigert av Snuppa : 16-09-11 kl 09:54.
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.