|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littSånt gjør jeg stadig vekk, og har aldri blitt syk. Dvs, jeg kjøler ikke hurtig ned engang, jeg bare glemmer hele greia.
|
|
|
#2 |
|
I farta!!
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littDet er til jentekveld i kveld. Har funnet ut at mannen og ungene får middag her før de reiser på fjellet også fryser ned 3 store porsjoner til mannen som han tar med når han skal på jakt 2 uker. Lager ny i kveld. Da blir ingenting kastet og jeg slipper å være urolig i kveld.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt
Jøss. Jeg hører stadig om folk som gjør sånn og lurer alltid på hvem de er. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg er litt interessert i at du utdyper hva det er innenfor næringsmiddelkunnskap som du vet som tilsier at det er farlig å spise en varmrett som har blitt behandlet på den måten som det blir beskrevet her?
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det er jo det som du sier her som egentlig ikke stemmer. Det er ikke stor fare for bakterievekst i en overdekket beholder som er kokt opp, kjølt ned raskt og så oppbevart ved 18-20 grader. Fordi det i praksis ikke er bakterier til stede i utgangspunktet fordi den har vært kokt opp, må disse bakteriene komme fra et sted, nemlig luften rundt. Så lenge lokket sitter på er det minimalt med bakterier som slipper inn i gryten. Dessuten er gryten kjølt ned, slik at den bruker tip på å komme opp til romtemperatur. Ved lavere temperaturer enn 18 grader skjer det ikke rask vekst av bakterier, dvs at ved 18-20 greder, vanlig romteperatur, vil det være lav vekst av bakterier i maten. Lav forekomst i utgangspunktet og relativt dårlige vekstbetingelser for bakterier gjør at det ikke er stor fare for bakterievekst i en gryterett tilberedt og oppbevart på denne måten
|
|
|
#8 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littHadde glatt spist den. Gjorde det samme selv i går. Dvs, jeg glemte den ikke over natten, men gryteretten ble kald på kjøkkenbenken og satt i kjøleskapet i går kveld. Vi skal ha den til middag i dag
Sist redigert av Snuppa : 16-09-11 kl 09:54. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|