Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Store matbokser = store måltid?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva tror du?
Større matboks - altfor mye mat 3 4,41%
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da 16 23,53%
Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett 34 50,00%
Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat 2 2,94%
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul 9 13,24%
Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett 1 1,47%
Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett 3 4,41%
Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet 0 0%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 10:04   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Store matbokser = store måltid?

Skjønner ikke helt spørsmålet. Sender med den maten ungene spiser og trenger. Eldste fikk med seg to matbokser siste halvåret i barnehagen fordi en ikke var nok. Nå fyller jeg ikke den ene engang.

Gammel 16-09-11, 10:05   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Skjønner ikke helt spørsmålet. Sender med den maten ungene spiser og trenger. Eldste fikk med seg to matbokser siste halvåret i barnehagen fordi en ikke var nok. Nå fyller jeg ikke den ene engang.

"Er det lettere å sende med barna for mye mat om de har schvær matboks" og i såfall "er dette et problem?".
Blir vel en kondensert versjon av spørsmålet.

Og for de som har barn som stopper seg selv når magen er full, er jo ikke det et problem. For meg som har et barn som spiser til det er tomt, stort sett, er det et problem. (jeg spiser til det er tomt selv og, så det er et problem med min matboks også)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:08   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

"Er det lettere å sende med barna for mye mat om de har schvær matboks" og i såfall "er dette et problem?".

Det er klart det er lettere å sende med for mye mat i en diger boks enn i en liten, for det er jo neppe plass til "for mye mat" i en liten boks. Så den første delen av spørsmålet tror jeg ikke jeg helt skjønte poenget med. Den andre delen tolker jeg litt som "er det et problem om barnet får med seg for mye mat", og svaret på det, for vårt vedkommende, er helt klart "nei".

Gammel 16-09-11, 10:11   #4
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart det er lettere å sende med for mye mat i en diger boks enn i en liten, for det er jo neppe plass til "for mye mat" i en liten boks. Så den første delen av spørsmålet tror jeg ikke jeg helt skjønte poenget med. Den andre delen tolker jeg litt som "er det et problem om barnet får med seg for mye mat", og svaret på det, for vårt vedkommende, er helt klart "nei".

Hm, får prøve å omformulere meg da "Mer enn du ellers ville gjort"? "Mer enn vett og forstand tilsier"? Noe sånt. Altså at man _visuelt_ mener at det trengs mer fordi matboksen er stor. Fysisk skjønner jo jeg også at det er mer _plass_ i den. Men jeg mener at det blir lettere å sende med mer mat enn man egentlig hadde tenkt i disse store boksene. Fordi det ser så tomt ut liksom.

Gammel 16-09-11, 10:15   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, får prøve å omformulere meg da "Mer enn du ellers ville gjort"? "Mer enn vett og forstand tilsier"? Noe sånt. Altså at man _visuelt_ mener at det trengs mer fordi matboksen er stor. Fysisk skjønner jo jeg også at det er mer _plass_ i den. Men jeg mener at det blir lettere å sende med mer mat enn man egentlig hadde tenkt i disse store boksene. Fordi det ser så tomt ut liksom.

Ja, det er sant. Jeg ville neppe sendt en halvfull boks, og kunne kanskje fylt opp med litt mer frukt eller noe sånt dersom det var lite annen mat. Men på den annen side ville jeg da heller valgt en mindre boks, som star sier, så jeg opplever ikke spørsmålet som veldig relevant for oss. (Jeg skjønner at det er relevant for deg, altså, så det var ikke ment som en klage på at du stilte det! )

Gammel 16-09-11, 10:19   #6
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Jeg skjønner at det er relevant for deg, altså, så det var ikke ment som en klage på at du stilte det! )

Høh.

Gammel 16-09-11, 10:19   #7
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke veldig store matbokser, men ikke veldig små heller. Det viktigste hos oss er å ha bokser som takler flere forskjellige ting, og vi har vel enda ikke fått hjem en tom matboks noen gang. Begge ungene her er småspiste, og foretrekker frukt og grønnsaker, eller annen oppdelt og fristende munnfuller, men samtidig trenger de jo egentlig brødskivene for å holde seg mette lengre.
Så lenge innholdet er sunt og balansert fyller vi gjerne i litt ekstra av de forskjellige tingene, i tilfelle det bare var tomat og agurk som gikk an å spise den dagen.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:10   #8
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Og for de som har barn som stopper seg selv når magen er full, er jo ikke det et problem. For meg som har et barn som spiser til det er tomt, stort sett, er det et problem. (jeg spiser til det er tomt selv og, så det er et problem med min matboks også)

Skal vel sies at jeg leste litt fort og ikke orket "tolke" spørsmålet videre
Nei, jeg har ikke noe problem hvis jeg hadde hatt stor matboks. Men da bytter jeg ut matboksen nettopp fordi det ser nakent ut. Vi harlitt i forskjellig størrelse. Mine spiser til de ikke vil ha mer/er mett.

Gammel 16-09-11, 12:03   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tenkt på problemstillingen "for mye mat" i forbindelse med barn, eller at matboksens størrelse skulle ha noe å si. Sønnen min spiser sjelden store mengder, og det er ofte med mat hjem fra skole og SFO som han ikke har spist opp. Jeg hadde stort sett alltid gjerne sett at han spiste litt mer enn det han gjør.

(Jeg må ikke spiser til det er tomt selv heller).

To kyllingbryst syns jeg er mye selv for en voksen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.